» Univerzális kartámasz beépítése
2008. március 11. | Beküldte: GaBoCSa
Nagyon sokat érdeklődtem Marea kartámaszos középbox után, de sokalltam az árát! A speciálisan Brava-ba kerülő kartámasz pedig nem tetszett egyáltalán. Ekkor belevetettem magam az univerzális kartámaszok tengerébe. Meg is találtam az ideális darabot, ami formára és anyagminőségben is megütötte az ízlésvilágom. A kartámasz dobozának tartalma két vaslemez tartóláb és a lábat a kartámasszal összekötő L alakú lemez, ami persze több lyuknak köszönhetően tetszés szerint állíthatóvá teszi a magasságot. (Az univerzális kartámaszok 90 %-ánál megegyezik a tartó elemek kinézete és formája is!)
Miután összeraktam a kartámaszt el akartam helyezni a középbox mellett. Hát a boxom szélesebb volt, mint a kartámasz szétnyithatóságának a maximuma, és nem is tetszett egyáltalán, ahogy egyszerűen csak lerakva semmihez se rögzítve éktelenkedne. Pár nap agyalás után eszembe jutott, hogy a középbox hátsó részén van a hamutartó, amit senki sem használ az égvilágon. A hamutartót kinyitod, kiveszed a belsejét ekkor lyuk keletkezik, itt megfogva felfele húzva, kipattan az egész hamutartó és a helyén egy 8x10-es lyuk keletkezik. Ide kerül a könyöklő!
Persze, hogy az élet ne legyen egyszerű nem passzol teljes mértékben a könyöklő lába a lyukba. Ezért a középboxot kiszereltem. Nem nagy ördöngősség! 6 db csavar és 2 db műanyag pattintható pöcök tartja. Első lépésként lecsupaszítjuk a boxot. Minden mozdíthatót kiszedünk: a sebváltó zsákot, a kézifékkar szoknyát, az érmetartót, a szivargyújtó alatti rekesz aljában lévő gumit. Ezután a kézifékkar bovdenjét kilazítjuk addig, míg majdnem 90 fokig felhúzható lesz a kézifék. Ez a box kiszedésénél fontos! Az első csavar a szivargyújtó alatti rekesznél van. A második a pénzérme tartó kiszedése után válik láthatóvá. A harmadik és negyedik pedig a hamutartó kivétele után keletkezett lyukon letekintve vehető észre. Az ötödik és hatodik elől a középbox további nyúlványának oldalán, a műszerfal alatti részen helyezkedik el. Az egyik a vezető oldalról látható meg, a másik az anyós ülés felől. A korábban említett műanyag pattintható pöcök is ugyanitt található, pár centivel beljebb az ülések felé (ezeket nekem csak roncsolódással sikerült kivenni. Helyükre utólag csavart raktam, de mentem vele, anélkül hogy bármi került volna a helyükre. Se zörgést, se mozgást, semmit nem okozott a hiányuk). Az ősszes csavar csillagfejű. (Ha itt nem egyértelmű valami akkor a Marea kartámaszos középbox beépítése című leírásban is megtalálható a középbox kiszerelése! Viszont annyiban eltér a kettő, hogy nekem egyáltalán nem kellet a kézifékkarról leszednem a gumi borítást és a lábtérnél lévő nyúlványt sem kellet kiszerelnem!) Miután kivettem a középboxot átvizsgálhattam és gyönyörködhetem a boksz kialakításában.
Térjünk most vissza a könyöklőre! A könyöklő lábait és az L alakú összekötő lemezkéket a boxhoz igazítottam egy 1 perces méregetés és helyére próbálgatás után. Ennek megoldására én egy sarokcsiszolót vettem igénybe (lemezvágó olló is tökéletesen megfelel a célnak!). Ez 15 perces művelet.
Mivel a méretre vágás következménye az lett, hogy az egyik lyuk sor is levágásra került a L alakú lemezkéken, kimértem, milyen magasan szeretném a kartámaszt, és ennek megfelelően kapott egy plusz lyukat. Körülbelül a másik lyuk sortól 3 cm különbséggel. Ehhez passzoló lyukat fúrtam a lábra is. (Én nagyon szeretek bebiztosítani dolgokat, hogy jól tartsanak, és ne mozogjanak, ezért fúrtam plusz lyukakat.) Most a középboxot vettem elő, ennek a hamutartó alatti részén van két merevítő nyúlvány (a nyúlványoknak azért is örültem, mert így nem kell a boxot kívülről megfúrni és a rögzítés egyáltalán nem látszik). Behelyeztem, kimértem a lábakat, hogy fognak állni. A láb alján gyárilag található egy lyuk, ennek helyét jelöltem meg a box nyúlványain és fúrtam ki.
A lábakat ehhez rögzítem 1 csavarral, hogy merevítse. Nem teljesen passzol a boxhoz a láb, de ahogy húzzuk össze a csavarokat, a lemezek a helyükre formálódnak. Elvégeztem a másik oldalon is a műveletet.
A lábak tehát rögzítve vannak. Most az L alakú lemezkéket összecsavarozzuk a kartámasszal (kapunk hozzá leírást és csavarokat is hogy kell szakszerűen összerakni a kartámaszt)!
Ezután az L alakú lemezzel összecsavarozott kartámaszt hozzá rögzítjük a lábon lévő, általunk és gyárilag előre fúrt lyukakba a csavarok segítségével. Ezeket jó erősen meghúzzuk! Érdemes csavar alátéteket is használni! Így kész a kartámaszos középboxunk. Ezután visszaszereljük a boxot a helyére. ilyenkor elhelyezkedik a könyöklő.
Mivel nem túl látványos a vasszerkezet és a tátongó lyuk a boxon, ezért én egy sebváltó zsákot húztam a tartószerkezetre ideiglenesen. Majd idővel, egy varrógéppel rendelkező ismerősöm a szerkezetre méretpontos bőr húzatott készít, ami a kartámasz és az L alakú lemezkék közé fut majd be, így semmi nem látszik egyáltalán, és ízléses is lesz.
A művelet körülbelül 1 órát vett igénybe fotókkal együtt! Eszközhöz sarokcsiszoló vagy lemezvágó olló, fúrógép, 6 db csavar, anya és anyaalátét szükséges. Számomra nagyon hasznos a kartámasz, elégedett vagyok vele. Kemény, tartós és kényelmes. Jó munkát!
©2008 Gábor Csaba
Miután összeraktam a kartámaszt el akartam helyezni a középbox mellett. Hát a boxom szélesebb volt, mint a kartámasz szétnyithatóságának a maximuma, és nem is tetszett egyáltalán, ahogy egyszerűen csak lerakva semmihez se rögzítve éktelenkedne. Pár nap agyalás után eszembe jutott, hogy a középbox hátsó részén van a hamutartó, amit senki sem használ az égvilágon. A hamutartót kinyitod, kiveszed a belsejét ekkor lyuk keletkezik, itt megfogva felfele húzva, kipattan az egész hamutartó és a helyén egy 8x10-es lyuk keletkezik. Ide kerül a könyöklő!
Persze, hogy az élet ne legyen egyszerű nem passzol teljes mértékben a könyöklő lába a lyukba. Ezért a középboxot kiszereltem. Nem nagy ördöngősség! 6 db csavar és 2 db műanyag pattintható pöcök tartja. Első lépésként lecsupaszítjuk a boxot. Minden mozdíthatót kiszedünk: a sebváltó zsákot, a kézifékkar szoknyát, az érmetartót, a szivargyújtó alatti rekesz aljában lévő gumit. Ezután a kézifékkar bovdenjét kilazítjuk addig, míg majdnem 90 fokig felhúzható lesz a kézifék. Ez a box kiszedésénél fontos! Az első csavar a szivargyújtó alatti rekesznél van. A második a pénzérme tartó kiszedése után válik láthatóvá. A harmadik és negyedik pedig a hamutartó kivétele után keletkezett lyukon letekintve vehető észre. Az ötödik és hatodik elől a középbox további nyúlványának oldalán, a műszerfal alatti részen helyezkedik el. Az egyik a vezető oldalról látható meg, a másik az anyós ülés felől. A korábban említett műanyag pattintható pöcök is ugyanitt található, pár centivel beljebb az ülések felé (ezeket nekem csak roncsolódással sikerült kivenni. Helyükre utólag csavart raktam, de mentem vele, anélkül hogy bármi került volna a helyükre. Se zörgést, se mozgást, semmit nem okozott a hiányuk). Az ősszes csavar csillagfejű. (Ha itt nem egyértelmű valami akkor a Marea kartámaszos középbox beépítése című leírásban is megtalálható a középbox kiszerelése! Viszont annyiban eltér a kettő, hogy nekem egyáltalán nem kellet a kézifékkarról leszednem a gumi borítást és a lábtérnél lévő nyúlványt sem kellet kiszerelnem!) Miután kivettem a középboxot átvizsgálhattam és gyönyörködhetem a boksz kialakításában.
Térjünk most vissza a könyöklőre! A könyöklő lábait és az L alakú összekötő lemezkéket a boxhoz igazítottam egy 1 perces méregetés és helyére próbálgatás után. Ennek megoldására én egy sarokcsiszolót vettem igénybe (lemezvágó olló is tökéletesen megfelel a célnak!). Ez 15 perces művelet.
Mivel a méretre vágás következménye az lett, hogy az egyik lyuk sor is levágásra került a L alakú lemezkéken, kimértem, milyen magasan szeretném a kartámaszt, és ennek megfelelően kapott egy plusz lyukat. Körülbelül a másik lyuk sortól 3 cm különbséggel. Ehhez passzoló lyukat fúrtam a lábra is. (Én nagyon szeretek bebiztosítani dolgokat, hogy jól tartsanak, és ne mozogjanak, ezért fúrtam plusz lyukakat.) Most a középboxot vettem elő, ennek a hamutartó alatti részén van két merevítő nyúlvány (a nyúlványoknak azért is örültem, mert így nem kell a boxot kívülről megfúrni és a rögzítés egyáltalán nem látszik). Behelyeztem, kimértem a lábakat, hogy fognak állni. A láb alján gyárilag található egy lyuk, ennek helyét jelöltem meg a box nyúlványain és fúrtam ki.
A lábakat ehhez rögzítem 1 csavarral, hogy merevítse. Nem teljesen passzol a boxhoz a láb, de ahogy húzzuk össze a csavarokat, a lemezek a helyükre formálódnak. Elvégeztem a másik oldalon is a műveletet.
A lábak tehát rögzítve vannak. Most az L alakú lemezkéket összecsavarozzuk a kartámasszal (kapunk hozzá leírást és csavarokat is hogy kell szakszerűen összerakni a kartámaszt)!
Ezután az L alakú lemezzel összecsavarozott kartámaszt hozzá rögzítjük a lábon lévő, általunk és gyárilag előre fúrt lyukakba a csavarok segítségével. Ezeket jó erősen meghúzzuk! Érdemes csavar alátéteket is használni! Így kész a kartámaszos középboxunk. Ezután visszaszereljük a boxot a helyére. ilyenkor elhelyezkedik a könyöklő.
Mivel nem túl látványos a vasszerkezet és a tátongó lyuk a boxon, ezért én egy sebváltó zsákot húztam a tartószerkezetre ideiglenesen. Majd idővel, egy varrógéppel rendelkező ismerősöm a szerkezetre méretpontos bőr húzatott készít, ami a kartámasz és az L alakú lemezkék közé fut majd be, így semmi nem látszik egyáltalán, és ízléses is lesz.
A művelet körülbelül 1 órát vett igénybe fotókkal együtt! Eszközhöz sarokcsiszoló vagy lemezvágó olló, fúrógép, 6 db csavar, anya és anyaalátét szükséges. Számomra nagyon hasznos a kartámasz, elégedett vagyok vele. Kemény, tartós és kényelmes. Jó munkát!
©2008 Gábor Csaba