2007. március 01. | Beküldte: VPMO
Tisztelt cartársak! Ezen leírást azon lelkes márkatársaknak adom közre akiknek van valamilyen elektronikai előképzettsége, és megfelelő felszerelése (torx készlet, tű hegyű Weller páka, ónszívó, stb.), illetve jártasak a SMD, és MOS áramkörök bűvölésében.
Az egész vezérlő kétoldalas lyuk-galván NYÁK-on van felépítve, könnyű tönkretenni. Aki a fenti zagyvaságot nem érti inkább keressen valakit aki szakmabeli (nem feltétlenül szakszervíz).
Kezdjük az elején!
Hibajelenség: ABS visszajelző menet közben kigyullad, a motor leállításakor zúgó hang az ABS felöl (relé összetapadt), újraindításkor nem alszik ki az ABS visszajelző (relé nem kapcsol).
Computeres vizsgálatkor „Szivattyú/Szivattyú relé hibás” hibaüzenet.
Javítás tőmondatokban:
Fékfolyadék leszívása.
Útban lévő alkatrészek leszerelése.
Fékcsövek leszerelése az ABS-ről (itt már fékcső kulcs is kell).
ABS jobb oldalán lévő elektromos csatlakozó (AMP) trükkös oldása (piros fület kell kihúzni).
ABS leszerelés. Én a csöveket ledugóztam (légtelenítő csavar gumisapkájával).
ABS bevitele tiszta világos nyugodt helyre (ne szereld koszos satupadon!).
A hidraulika tömbön lévő lyukak bedugózása, külső felület megtisztítása.
Az elektronika leválasztása (torx csavarok).
Az elektromos csatlakozó oldása.
Kis akkumulátorral kipróbáltam a szivattyú motort, de az jónak bizonyult.
Az elektronika ház bontása. A házban a panel kettőbe hajtva, műanyag körmökkel rögzítve található. Mivel a panel tele van statikus kisülésre érzékeny MOS alkatrészekkel, a földelő karperec indokolt lehet.
A panelen kettő darab relé van, az a szivattyúé, aminek meg vannak égve az érintkezői. Aki ügyes és vállalja a kockázatot, az kiszereli, és beszerez helyette egy újat. Én ezt esélytelennek találtam (kétoldalas lyukgalván NYÁK), ezért a relé megbarkácsolását választottam. A panelen szedtem szét a relét. A mozgó érintkező hozzávezetés sodratát egy olyan helyen, ahol nem hajlik annyira megfuttattam ónnal (azért hogy ne sodródjon ki) és elvágtam oldalcsípővel. Kiakasztottam a rugóját, és kibillentettem a reléből. Láthatóan be volt kráteresedve a pogácsa. Kontakt spray-vel benedvesített 80m-os vízpapíron felcsiszoltam. Volt még elég vastagsága így is. Hátulról a forrasztást kimelegítve kitoltam a nyugvó érintkezőt is (a hőre lágyuló ház engedte). Azt is felcsiszoltam, és az ónszívóval kitakarított lyukába visszaforrasztottam. Visszaszereltem a mozgó érintkezőt is, az elvágott hozzávezetést visszaforrasztottam, a rugót visszaakasztottam.
A szétszerelés fordított sorrendjében összeraktam az egész kütyüt. Visszaszereltem a Marisomba, feltöltöttem új fékolajjal, kilégtelenítettük a fiammal. És láss csodát: MŰKÖDIK!
Ez a javítás (barkácsolás) 2006.10.10.-én történt, most 2007.02.26. van, tehát tartósnak bizonyult annyira, hogy közre adjam a Nagyérdeműnek.
Üdvözlettel: VPMO