Jelenleg 0 online 5564 tagból és 9 látogató olvassa az oldalt.
» Alfa, FIAT, Lancia típusoknál kulcskódproblém...

2007. január 29. | Beküldte: glob84

Gyakran előfordul, hogy lecsatlakoztatott vagy lemerült akkumulátor cseréje után a műszerfalon található visszajelző kódlámpa nem alszik el (a vezérlőegység védett állapotba kerül) és/vagy villogó kód formájában hibaüzenetet közöl. Ebben az esetben három lehetséges hibaüzenet jöhet létre:

CODE hibaüzenetek

a. A motor még indítható, de a kódlámpa folyamatosan villogva jelez, hogy a motor vezérlőegységben és a code vezérlőegységben nincsenek kulcsok beprogramozva. Ez a hibaüzenet akkor is előfordul, ha a vezérlőegység és a code-vezérlő tartalmaz tárolt programozott kulcsokat. Legtöbbször az a hiba oka, hogy sokszor használunk azonos kulcsot és a vezérlőegység – antenna vevőkörét erős interferencia-zavarok érték, pl. mobiltelefon. Ebben az esetben használjuk a már beprogramozott valamely (1-8) más kulcsunkat (az esetek 100%-ában működik), vagy végezzük el a barna kulcs segítségével az újraprogramozási procedúrát.

b. A motor nem indul. A hiba elhárítása érdekében végezzük el a következő eljárást. A codevezérlő és a motorvezérlő egység között szinkronizálási problémák jöttek létre. A probléma megoldása érdekében kapcsoljuk ki a gyújtást és húzzuk le a codevezérlő tápellátó (hosszabbik) kábelcsatlakozóját. Ezután csatlakoztassuk vissza, majd adjuk rá a gyújtást. Nem biztos, hogy elsőre eredménnyel járunk, ekkor ismételjük meg az eljárást nagyobb szünetekkel, akár többször is.
Egyes típusoknál előfordul, hogy a codelámpa nem b. code szerint villog, hanem folyamatosan világít, ekkor is végezzük el a „lecsatlakoztatási” eljárást.
A vezérlőegység és a code-vezérlőegység egyetlen „k” adatvezetéken kommunikál. Az „e” vezeték sérülése is okozhatja a b. ábrán jelzett hibakód ismétlődését.
A gyújtás lekapcsolása után a code-vezérlőegység nem hozza a motorvezérlő egységet rögtön, 30 másodpercen belül rögtön védett állapotba.

c. A motor itt sem indul, és a hiba azonos a b. pontban leírtakkal. Itt is kapcsoljuk ki a gyújtást és húzzuk le a code-vezérlő tápellátó (hosszabbik) kábelcsatlakozóját. Ezután csatlakoztassuk vissza, majd adjuk rá a gyújtást. Nem biztos, hogy elsőre eredménnyel járunk, ekkor ismételjük meg az eljárást nagyobb szünetekkel.
Az antennakábel sérülése, annak gyakran előforduló érintkezési problémái, valamint sérült kulcshiba is előidézhetik ezt a hibakódot.

Hangsúlyozom, hogy a fent leírt hibaüzenetek mindegyike – ha az, az akkumulátor cseréje, vagy annak töltöttségi állapotával függ össze – 100%-osan javítható mind a motorvezérlő egység, mind a code-vezérlőegység cseréje nélkül, a fent leírt módokon!
Sokszor előfordul, hogy az ügyfelek, tájékozatlanság miatt, nem tudnak a barna mesterkulcs szükségességéről, meglétéről. Egyes code-vezérlőegységekben lehetőség van a betárolt kulcskódok kimentésére, melyekben egy 93C46 jelzésű felületszerelt EPROM-ot találunk. Erre akkor van szükség, ha az ügyfél nem rendelkezik mesterkulccsal, és a codevezérlőt meghibásodás miatt cserélni kell. Ebben az esetben a régi codevezérlőből a jelzett EPROM-ot át kell forrasztani az új codevezérlőbe és a rendszer aktívan működik tovább.


© Czuni Ákos
Autótechnika, javítás és kereskedelem, 2006/8. szám
„Autószerelőknek való ez+az”, 29. oldal