2006. december 16. | Beküldte: Lönci
Szóval a várva-várt 6-os váltó projekt.
Az előzményekhez hozzá tartozik, hogy úgy véltük ismét feladta a harcot egy 1.4-es váltó, de erről majd később.
Így ha már mindenképpen váltót kellett cserélnünk, úgy gondoltuk, hogy kedvenc kuncsaftunknak nem mezei váltót teszünk fel, hanem megpróbálkozunk 6-os váltósra alakítani a Brava-t.
Mivel a Szeszélyes Olasz Szépséget Punto rendszerű váltóval szerelték, egyértelmű volt, hogy Punto 6 sebességes váltóból meg tudjuk oldani ezt az átalakítást.
A le- és felszerelés műveleti leírásával nem terhelünk benneteket.
Nézzük azokat a lépéseket, amik a megvalósításhoz szükségesek.
Tulajdonképpen az egész átalakítás lényege az, hogy az 1.4-es kuplungharang kerüljön a 6-os Punto váltóra, amit a képek is szemléltetnek. Ugyanis máshová esik az önindító és a harangcsavarok helye sem ugyanott van.
A váltótartó bakok helye mindkét váltón ugyanaz, így azokkal nem kell külön foglalkozni, simán átcsavarozhatóak.
Tulajdonképpen magához a váltóhoz hozzá sem kell nyúlni, a kapcsolószerkezet és a difi lebontása után, egyszerűen át lehet csavarozni a harangot.
A fent említett 1.4-es váltóval kapcsolatos kiegészítés: a Lönci Bt. igazolja, hogy egy téves diagnózis miatt került sor a nevezett 1.4-es váltó kiépítésére és szétszedésére, melynek során igazolást nyert, hogy a váltó kifogástalan állapotú és semmi baja.
A félreértés abból fakadt, hogy szimering csere során a viszonylag friss olajban nagyon finom bronz részecskéket láttunk, amiből a korábbi tapasztalatok alapján arra következtettünk, hogy a váltó kezdi feladni a harcot, a valóságban viszont a jó minőségű Selénia olaj visszaoldotta az évek során lerakódott részecskéket. A mostani olaj kristály tiszta volt.
Itt látható a kiszerelt mágnes, ami a levált fémrészecskéket hivatott megfogni ~80.000 km alatt. Mindösszesen ennyi volt rajt:
A lenti képeken a kapcsolószerkezetek láthatóak, melyeknél azért alkalmaztuk az eredeti Brava-ét, mert a Kedves Kuncsaft kifejezett kérése volt, hogy a váltó továbbra is becuppanósan vegye a fokozatokat. Ezt úgy érték el a Brava-nál, hogy súlyt helyeztek el a kapcsoló mechanikán.
Nagyon lényeges a difi hézagolása, mivel a Punto difi került beépítésre, így azt a saját hézagoló lemezével az 1.4-es difi házában raktuk össze, mert ez a ház van vonalfúrva az 1.4-es haranggal.
Itt jegyezzük meg, hogy a Punto végáttétele lényegesen rövidebb mint a Brava-é, tehát egy jobban gyorsuló autót kell, hogy kapjunk az átalakítás végén. A végsebesség tekintetében elméletileg nem lesz számottevő változás, mert a 6. fokozatban visszakapja ezt az áttétel különbséget.
A beépítést tekintve minden passzolt az 5-ös váltó helyére, semmilyen átalakítást nem igényelt a kasztnin, leszámítva azt a műanyag bizbaszt, amit személyesen Clint Eastwood barátunk alakított át egy oldalcsípőfogó segítségével, igényesen!
Ha ugyanezt a váltót 1.2-es motorra tettük volna, akkor a bakok cseréjén kívül semmiféle átalakításra sem lett volna szükség a műanyag bizbaszt leszámítva.
Reméljük, hogy a kuncsaft örömét leli benne, a próbák során kiderült, hogy ezzel az áttétellel igazi élményautó vált egy alap 1.4-es Brava-ból.
A munkálatok a Lönci Bt. telephelyén készültek, további információ itt.
Közreműködtek:
Lönci,
Clint Eastwood alias Pumukli,
A tulajdonos,
és végül Bendegúz
A tulajdonos véleménye/tapasztalata:
Amikor elkészült a váltó és Lönciék sikeresen felcsavarozták a helyére
már alig vártam, hogy kipróbáljuk. Bár már a felszerelés előtt
végigkapcsolgatták a fokozatokat és nagy meglepetés nem érhetett, azért sikerélmény volt először a váltókarral 5 után kapcsolni még egy 6.-at, igaz ekkor még fent a csápon.
Két dolog volt amitől féltem, az egyik, hogy nem lesz olyan precíz mint a
jelenlegi váltóm ill. a szinkronoktól féltem, nehogy recsegjen váltáskor.
Miután szépen összeállt minden, kigurultunk a telephelyről, aztán mentünk egyet, aztán még még még... :)
A félelmeim az új váltóval kapcsolatban mind elillantak már az első próbaút után, a régi váltóm kulisszájának köszönhetően ugyanolyan becuppanós lett. Maga a váltó is ugyanolyan precíz, könnyen veszi a sebességfokozatokat.
A vártnál sokkal jobb lett, én teljesen másra számítottam.
Egy picit többet forog 6-ban a motor mint az 5-ös váltóval korábban, de többségében városban használom, így ez nem zavaró, sőt olyan jó a fokozatok elosztása, hogy ha ezt a gyárban rakták volna így össze, akkor sem tudták volna jobban optimalizálni, ezt gyárilag már így kellett volna megépíteni.
6-ban 100-nál ~3500-at forog, a régivel ~3000-et.
A korábbi 3. fokozatnak 120-nál volt vége, a mostaninál 90 körül van, 4-ben a korábbi 160-at ment a 6-os 5-ben megy ennyit. 6-ban pedig ugyanúgy el lehet vele érni (talán még könnyebben) az 5-ös végét a 180-at, óra szerint, ekkor 6000-et forog.
Ami nagyon jó, hogy ha kipörgetem, sportosabban közlekedve, akár országúton vagy városban váltáskor a fordulatot pont oda ejti vissza ahol a következő fokozatban már húz, így jól pörgetve és rakosgatva a sebességeket mindegyik fokozatban még egy picit "ránt" is és már megy is. Nagyon jó élményt nyújt, olyan mintha új motor került volna az autóba.
Országúton normál tempónál egy előzéshez 6-ból 5-be visszarakva könnyen veszi a megpróbáltatást.
Nyugis vezetés mellett 6-ban 60-nál 2000 körül forog és még innen is húz. Dombon ahol 5-ben még épphogy felment, ott most 6-ból 5-be teszem és erőlködés nélkül veszi az akadályt.
Általánosságban mindenhol egyel nagyobb sebességfokozatot lehet használni. Az 1-et hamarabb kell elváltani ezáltal, de cserébe ahol eddig 2-ből többnyire vissza kellett tenni, ott most ezzel nem kell foglalkozni, erőlködés nélkül indul el méghozzá nagyon dinamikusan, letalpalva nagyon megindul (a korábbihoz képest).
Ha akarom már-már dízelesen közlekedem vele, ha akarom élményautó. La passione ci guida ;-)
A végeredmény magáért beszél, a Lönci Bt. ismét nagyot alkotott.
Köszönöm! - A tulajdonos
© 2006 Lönci