Jelenleg 0 online 5564 tagból és 3 látogató olvassa az oldalt.
» Ablakmosó visszacsapó szelep javítása

2006. november 25. | Beküldte: Pintér Gábor

A leírást a tönkrement első visszacsapó szelepem és VPMO cartárs Hátsó ablaktörlő témában írt hozzászólása ihlette: "Én a membránt a fiamtól kért gumióvszerrel pótoltam. :-))".

Az egész procedúra kb. 20 perc volt (igaz nekem volt talonban egy gumióvszer, de cserébe a fényképezés vitte el az időt), tehát a hozzávalók:
Hozzávalók: tönkrement visszacsapó szelep és egy gumióvszer :)

Az első visszacsapó szelep ill. a probléma:
A visszacsapó szelep A probléma

Az átszakadt membrán miatt először a visszacsapó szelepen kezd el jönni az ablakmosó és csak később kisebb nyomással a spricniken, így csukott motorháztető esetén a fékfolyadék tartályt és a mellette lévő főbiztosítéktáblát tisztogatja és kisebb hatékonysággal a szélvédőt.
Még mielőtt 18+ leírásba belevágnék megjegyzem a hiba szigszalaggal is könnyen orvosolható, jó rendesen körbe kell tekerni a visszacsapó szelep fedelén lévő likat, de ez nem az én módszerem, csak kényszermegoldás. ;)

Tehát, nincs más hátra mint meg kell műteni, le kell húzni a gumicsöveket, ki kell szerelni a szelepet. Nem kell meglepődni ha nem könnyen jön, mozgatni kell a gumicsövet húzás közben, a cső nem fog elszakadni és a visszacsapó szelep sem törik el. Ha végképp nem megy akkor kis csavarhúzóval kell a gumicső alá benyúlni és körbe kicsit megfeszegetni.

A kiszabadított első szelep:
A kiszerelt visszacsapó szelep Immáron a boncasztalon

A szelep felső részét a bevágásnál egy éles késsel körbe le kell feszíteni. A fedél alatt van egy pici rugó aminek a végén pedig egy műanyag kis kúp (ez nyomja rá a membránt a szelepre), ezért óvatosan szedjük le a fedelet, nehogy ellőjük a rugós részt.
A szelepfedél eltávolítása Szétszedett szelep, benne a tönkrement membrán

A fedél levétele után már látható is a probléma forrása, a membrán. Ezt szintén késsel a szélénél alányúlva könnyen ki lehet bányászni. Ha ez is megvan akkor van egy darabjaira szedett visszacsapó szelepünk, aminek az átszakadt membránját pótolni kellene valamivel.
A membrán kibányászása A szelep darabokban

Itt jön a képbe az ami egy férfiember körül általában szokott lenni, a gumióvszer:
A szelep és mellette a leendő A leendő membrán a beépítés előtt

Első körben a membrán mintájára próbáltam új membránt szabni belőle de ez kudarcba fulladt, egyszerűen nem tudtam rendesen megvágni, így végül az alábbi képsoron látható megoldásra jutottam (azt hiszem nem kell magyarázni):
Az új membrán beszabása (1) Az új membrán beszabása (2) Az új membrán beszabása (3)

Ez után már csak körbe kell vágni a szelep fedelét (nem egyszerű).

Aztán jöhet a teszt:
Felesleg nagyjából levágva, tesztelés előtt Működik! :D

Miközben feltöltődtek a csövek és türelmetlenül vártam a végeredményt, egyszer csak elkezdte nyomni a bal majd kicsit később a jobb spricni is a lét - hipp hipp hurrá -, a szelepnél szivárgásnak semmi nyoma, tehát működik! :)

A szelep körülmetélését :D nem vittem túlzásba, elvégre nem tudtam, hogy egyáltalán működőképes lesz -e így, ezért a sikeres teszt után az alábbi képeken látható kilógó részeket a bevágásnál körbevágva majd letépkedve eltávolítottam és elkészült a kívülről gyári, belül pedig jobb mint újkorában szelepem:
Teszt után, végső simítások A kilógó részek eltávolítása Az elkészült szelep

Végezetül lecsukott motorháztetővel a végeredmény:
A végeredmény (1) - Működik! :) A végeredmény (2) - Működik! :)

Ui.: ezen leírás szolgáljon tanúként magam és a cartársak asszonypajtásaink ill. hölgyek esetén párjaik számára, hogy óvszerraktárkészletünk jó ügy érdekében csappant meg egyel. ;)