Jelenleg 0 online 5564 tagból és 78 látogató olvassa az oldalt.
» Facelift utáni 1.6-os motor szívórendszere, foj...

2006. augusztus 31. | Beküldte: Ocsy

Az "alany"-ért stancy testvért illeti a köszönet.
És KM kollégámat a digicam kezeléséért. Mert ugye van ahol négy kéz kellett volna.:-)

Szívórendszer, leszerelve

Ez a szívórendszer leszerelt állapotban. Persze nem kell a tisztításhoz így leszedni csak a szemléletesség kedvéért van levéve.

Az 1.jelu alkatrész a fojtószelep.
A 2.-es jelu hely egy vákuumcso becsatlakozása. Ez a cso viszi a szívócsonyomás értékét a MAP szenzornak. Erre figyelni kell, mert ha ez a cso tömítetlen vagy repedt akkor " "megbolondul", össze vissza jár a motor. A 3-as az üzemanyaggoz elszívó rendszer csöve. Az üzemanyaggoz egy dobozkában gyulik össze majd a vezérlés parancsára nyílik egy mágnesszelep és az üzemanyaggoz a szívórendszerbe jut és a motorban elég. Ha ez a rendszer szivárog akkor szokott a tisztelt kuncsaft rettento benzinszagról beszámolni az utastérben. A 4-es a szívott levego homérséklet érzékeloje ez az érték a befecskendezendo üzemanyag mennyiségét befolyásolja. Az 5-ös és a 6-os csocsatlakozások a hutoviz be illetve kilépo pontjai a fojtószelep házába ezek a szívott levego futését szolgálják. Ezeket (5,6) leszereléskor se bontsuk meg anékül is ki lehet pucolni. A 7-es az a bizonyos alapjárati motor a mi az alapjárati fordulatszámot szabályozza, de róla majd késobb.

A 1-es szám ahol van, beépített állapotban oda csatlakozik a szívócso ami a levegoszuro háza felol érkezik. A csövet egy bilincs rögzíti a pillangószelep házához. Oldjuk a bilincs csavarját utána a csövet le lehet húzni a házról. Ez a bilincs mondjuk nem olyan hanem rendesen csavarhúzóval oldható, de a legtöbb bilincs a motortérben un. "gyorsbilincs".

Bilincs szétnyitása

Ha esetleg ezeket a gyorsbilincseket oldani kell akkor így kell szétnyitni:
A bilincsbol kiemelkedo ovális lyukba kis csavarhúzót kell dugni és utána kicsit megfeszítve szétpattan a bilincs.

Bilincs összezárása

Összerakás:
Lapos vagy kombinált fogóval feszítjük a bilincset amíg összeakad (kezünkre vigyázni!)

Szívórendszer, hátulról

A komplett szívórendszer hátulról fényképezve a számok ugyanazokat az alkatrészeket jelölik mint az elso képen. Kivéve hogy itt a 7-es alapjárati motor alatt látható a másik fojtószelepbe épített alkatrész a fojtószelep-potenciométer. Ez az alkatrész a fojtószelep állását (tehát egyúttal a gázpedál helyzetét hiszen a gázpedállal a fojtószelepet mozgatjuk egy bowden segítségével.) érzékeli.

Fojtószelep, szemből

Ez a fojtószelep szembol fényképezve. A fojtószelep házban két torok van. Az egyik az üzemi torok (10) magával a fojtószeleppel (kerek lemezke) A lemezke 2 torx csavarral van egy tengelyre rögzítve. A tengelyen egyik oldalon egy muanyag forgócsapra csatlakozik (9) Ebbe a csapba van bekötve a gázbowden. Ha gázt adunk a forgócsap elfordul a hozzá erosített tengellyel és a kerek lemezzel együtt és beengedi a levegot a szívócsobe. A tengely másik végére a 8 as fojtószelep potenciométer csatlakozik. Igy érzékeli a vezérlo rendszer a gázpedál helyzetét. A másik torok a kisebb méretu alapjárati torok. Ez a fojtószeleptol független. A torok végében az üresjárati szabályzó motor (7) egy muanyag dugattyút mozgat. A motor a dugattyú helyzetének variálásával szabályozza alapjáraton a szívócsobe engedett levego mennyiségét. Látható, hogy fojtószelep ház 3 torx csavarral (a rajzon lila X-ekkel jelölve) van a muanyag szívórendszerhez fogatva.

Fojtószelep, forgócsap

Ez a fojtószelep ház harmadik nézete itt a 9es forgócsap látható. A gázbowden le van akasztva.

Fojtószelep, belső oldal

Ez a fojtószelep belso oldala (tehát a motor szívocsöve ezen az oldalon van) látható a kerek fojtószelep fölött az a kis nyúlvány ahol alapjáraton érkezik a levego. Ezt az üreget kell alaposan kipucolni eloször is benzinbe mártott fültisztító pálcikákkal. A sötét üregben van a kis dugattyú ami az alapjáratot szabályozza, azt is alaposan kipucolni. Utána ha van kompresszorral is kifúvatni. A kép jobb oldalán van a forgócsap, ha azt elforgatom akkor a fojtószelep kinyitható egy rugó ellenében.

Fojtószelep, nyitva

Itt a kezemmel a fojtószelepet nyitott állapotban tartom ezt is ki kell pucolni. Az egész torkot is és a kerek lemezt is (az éleit különösen) Alul a bekarikázott részt már kipucoltam. Látható hogy ez a fojtószelep is milyen koszos volt.


© 2002 Granturismo