» Műszerfal; a visszajelző lámpák és jelentés...
2006. augusztus 07. | Beküldte: Ocsy
A műszeregységek facelift előtt és után, valamint motorváltozattól és felszereltségi szinttől függően különböznek. A képeken jelölt egyes visszajelző lámpák csak bizonyos motorváltozatoknál illetve felszereltségi szinteknél találhatóak meg (erre vonatkozóan ld. lent, az összefoglaló táblázatot: *-gal jelölve). Az órák számlapja fekete, kivéve egyes GT és HGT felszereltségű változatokat, amelyeknél a műszerek a sportosság hangsúlyozására fehér számlapot kaptak. A fordulatszámmérő a benzinmotoros változatoknál 8000-ig, a dízeleknél 6000-ig van skálázva.
Műszeregységek facelift előtt:
S felszereltségi szint:
Bravo SX, GT felszereltségi szint:
Brava SX, EL, ELX felszereltségi szint:
HGT felszereltségi szint:
Műszeregységek facelift után:
Facelift után kétféle gyártású műszerfal kerülhetett az autókba: Veglia Borletti, illetve NSI. Ránézésre a kettő között nincs különbség (csupán az NSI gyártmányúaknál a fordulatszámmérő felső részéről hiányzó "Veglia Borletti" felirat tűnhet fel), a számlapok beosztása, a visszajelzők elhelyezése azonos. A facelifttel járó változás, hogy az összes Bravo és Brava változatnál egyforma kerek számlapot és digitális km-számlálót kapott a műszeregység (kivéve az automata sebességváltóval szerelt 1.6-osokat, ld. lejjebb).
SX, GT, ELX felszereltségi szint (benzinmotoros változatok):
SX, GT, ELX felszereltségi szint (dízelmotoros változatok):
HGT felszereltségi szint:
Automata sebességváltóval felszerelt változat (csak 1.6 16V motorral, facelift előtt és után is):
Érdekességképpen két, jobbkormányos változatokba szerelt műszeregység (a sebességmérő km/h-ban és mph-ban is skálázva van):
1.4S:
1.9 TD75:
A műszerfali visszajelző lámpák és jelentésük:
* csak bizonyos változatokon (extra felszerelés)
** csak automata sebességváltóval felszerelt változatokon
*** csak dízelmotoros változatokon
© 2006 Gáll István (Öcsy)
Műszeregységek facelift előtt:
S felszereltségi szint:
Bravo SX, GT felszereltségi szint:
Brava SX, EL, ELX felszereltségi szint:
HGT felszereltségi szint:
Műszeregységek facelift után:
Facelift után kétféle gyártású műszerfal kerülhetett az autókba: Veglia Borletti, illetve NSI. Ránézésre a kettő között nincs különbség (csupán az NSI gyártmányúaknál a fordulatszámmérő felső részéről hiányzó "Veglia Borletti" felirat tűnhet fel), a számlapok beosztása, a visszajelzők elhelyezése azonos. A facelifttel járó változás, hogy az összes Bravo és Brava változatnál egyforma kerek számlapot és digitális km-számlálót kapott a műszeregység (kivéve az automata sebességváltóval szerelt 1.6-osokat, ld. lejjebb).
SX, GT, ELX felszereltségi szint (benzinmotoros változatok):
SX, GT, ELX felszereltségi szint (dízelmotoros változatok):
HGT felszereltségi szint:
Automata sebességváltóval felszerelt változat (csak 1.6 16V motorral, facelift előtt és után is):
Érdekességképpen két, jobbkormányos változatokba szerelt műszeregység (a sebességmérő km/h-ban és mph-ban is skálázva van):
1.4S:
1.9 TD75:
A műszerfali visszajelző lámpák és jelentésük:
Jelzés | Szín | Jelentés | Mikor gyullad ki? |
vörös | Elégtelen motorolajnyomás | - amikor a motorban a kenőolaj nyomása a minimális érték alá csökken. - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de a motor beindulása után ki kell aludnia. Nem utal hibára, ha alapjáraton a fény a motor beindulása után kis késéssel alszik ki. - a motor túlzottan nagy igénybevételénél előfordulhat, hogy gázelvételt követően, alapjáraton a lámpa villog, de gázadásra ki kell aludnia. | |
vörös | Alacsony motorolajszint* | - amikor a motorban a kenőolaj szintje a minimum szintre csökken (villogó fény 30 másodpercig). - amikor a motorban a kenőolaj szintje a minimum szint alá csökken (folyamatos fény 30 másodpercig). - a rendszer üzemzavara esetén (a fény hosszabb ideig villog, majd kialszik). | |
vörös | Akkumulátor töltés nem megfelelő | - amikor az áramfejlesztő rendszerben üzemzavar lép fel - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de a motor beindulása után ki kell aludnia | |
vörös | Üzemzavar az automatikus sebességváltóban** | - amikor az automatikus sebességváltóban üzemzavar lép fel (villogó fény). - amikor az automatikus sebességváltó kenőolaja túlmelegszik (folyamatos fény). - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de a motor beindulása után ki kell aludnia. | |
vörös | Üzemzavar a befecskendező rendszerben | - amikor az üzemanyag befecskendező rendszerben üzemzavar lép fel (a motorvezérlő központi egység - ECU - a hiba kódját eltárolja). - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de néhány másodperc múlva ki kell aludnia. - a figyelmeztető fény alkalmankénti rövid felvillanása nem utal hibára. Megjegyzés: ha a figyelmeztető jelzés a gyújtáskulcs MAR állásba fordítása után nem alszik el, vagy menet közben kigyullad, és égve marad, keressünk fel egy márkaszervízt, vagy egy megfelelő diagnosztikai felszereléssel rendelkező független szervízt a működési hibakód kiolvasásához! Ha az akkumulátort lekapcsoljuk (áramtalanítjuk a rendszert, lásd itt: Áramtalanítás, ECU-reset; szükségindítás), a hibakód törlődik az ECU hibatárolójából, attól függetlenül, hogy a hiba megszűnt-e időközben, vagy sem! | |
sárga | EOBD figyelmeztető lámpa* | - amikor rendellenesség lép fel az üzemanyag-befecskendező vagy a gyújtási rendszerben, amely megnövekedett károsanyag kibocsátással, a motorteljesítmény visszaesésével, többletfogyasztással járhat. Ebben az esetben az út folytatható, de nem szabad terhelni a motort, mert az károsodhat! - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de néhány másodperc múlva ki kell aludnia. - a katalizátor lehetséges meghibásodásakor (villogó fény). Megjegyzés: EOBD-vel (European On-Board Diagnosis, Európai Fedélzeti Diagnosztikai Rendszer, vagy Motor Károsanyag Kibocsátás Ellenőrző Rendszer) csak az EURO III-as környezetvédelmi normát teljesítő benzinmotorok vannak felszerelve. Az EOBD figyelmeztető lámpa a fent tárgyalt "üzemzavar a befecskendező rendszerben" visszajelzőt váltotta ezeknél a motorváltozatoknál; működése, szerepe ahhoz hasonló. | |
vörös | Behúzott kézifék, vagy alacsony fékfolyadékszint | - amikor a kézifék be van húzva. - amikor a fékfolyadékszint a tartályban a minimum jelzés alá csökken. | |
sárga | Üzemzavar a fék blokkolásgátló rendszerben* | - amikor a blokkolásgátló rendszerben (ABS) üzemzavar lép fel. - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de néhány másodperc múlva ki kell aludnia. - amikor az elektronikus fékerő-elosztó rendszerben (EBD) üzemzavar lép fel (járó motor esetén folyamatos fény a behúzott kézifék figyelmeztető lámpájával együttesen). Megjegyzés: a fény kigyulladása csak az ABS és/vagy az EBD működési hibáját jelzi, az üzemi fékrendszer ilyenkor hagyományos rendszerként továbbra is működőképes marad. | |
vörös | Első fékbetétek kopásjelzője | - amikor az első kerekek tárcsafék-betétjei elkoptak. Megjegyzés: ellenőrizzük rendszeresen a hátsó fékpofákat/fékbetéteket is! | |
sárga | Féklámpa működési hiba* | - amikor a fékpedál lenyomására valamelyik féklámpa nem világít (ellenőrizzük az izzókat!). | |
vörös | Nyitott ajtó* | - amikor valamelyik ajtó (vagy a csomagtartó) nincs vagy nem megfelelően van bezárva. | |
vörös | Üzemzavar a légzsák rendszerben* | - amikor a légzsák rendszer működésképtelen. - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk, de néhány másodperc múlva ki kell aludnia. Megjegyzés: a fény kigyulladása a légzsákvezérlő által eltárolt hibát jelzi. A hibajelzés nem törölhető áramtalanítással, csak megfelelő diagnosztikai berendezéssel (akkor is törölni kell, ha a hibát időközben már kijavították)! A légzsákrendszerrel kapcsolatos mindennemű karbantartást, javítást bízzuk szakemberre! | |
sárga | FIAT CODE (indításgátló) rendszer állapotjelzője | - amikor a gyújtáskulcs kódjának felismerése megtörtént (rövid felvillanás a gyújtáskulcs MAR állásba fordítása után). A motor indítható. - amikor a gyújtáskulcs kódjának felismerése nem történt meg (folyamatos fény, benzinmotoros változatoknál a befecskendezőrendszer figyelmeztető lámpájával együttesen). A motor a tartalék kulccsal, vagy ha azzal sem, akkor csak szükségindítási eljárással (leírása itt: Áramtalanítás, ECU-reset; szükségindítás) indítható. - amikor a rendszer öndiagnosztikát végez, pl. alacsony tápfeszültség esetén. A legközelebbi indításnál ellenőrizni kell a rendszert: ha a gyújtáskulcs MAR állásba fordítása után rövid időn belül a lámpa nem alszik el, akkor a kulcsot vissza kell fordítani STOP állásba, és 30 másodperc várakozás után újra próbálni. Ha ezután sem alszik el a lámpa, Fiat márkaszervízhez kell fordulni. - amikor a gépkocsit nem védi az indításgátló rendszer (villogó fény). A kulcsok "újrataníttatása" szükséges az indításgátlóval. A motor indítható. | |
sárga | Motor előmelegítő rendszer (izzítógyertyák) állapotjelzője*** | - amikor a gyújtáskulcsot MAR állásba fordítjuk. A fény kialszik, amikor az izzítógyertyák elérték az indításhoz szükséges hőmérsékletet. - csak TD100/JTD105 változatoknál: amikor az előmelegítő rendszerben, valamelyik izzítógyertyánál üzemzavar lép fel (60 másodpercnél hosszabb idejű villogás a motorindítási kísérletek közben, vagy az indítás után). | |
zöld | Irányjelzők | - amikor az irányjelzőket vagy a vészvillogót működtetjük (villogó fény). | |
zöld | Külső világítás | - amikor a külső világítás (helyzetjelző/parkolófény/tompított) be van kapcsolva. | |
kék | Távolsági fényszórók | - amikor a távolsági fényszórók be vannak kapcsolva. - amikor a fénykürtöt működtetjük. |
** csak automata sebességváltóval felszerelt változatokon
*** csak dízelmotoros változatokon
© 2006 Gáll István (Öcsy)