» 1.6-os fojtószelepház
2006. augusztus 06. | Beküldte: bovoar
Felmerült olyan probléma hogy a visszahúzó rugót lehet-e cserélni. Úgy gondoltam készítek egy leírást a folyamatról. Mivel van egy már hibás folytószelep házam, amiben az alapjárati motor volt rossz ezért neki láttam és szétszereltem. A folyamatot képekkel ilusztrálom.
A képen a fszház látható a pillangószelepet rögzítő 2db imbusz csavarral, az alpjárati motor hiányzik:
Ugyan ez a két csavar nélkül.A csavarok a ház alatt láthatóak:
Valamint a már kiemelt pillangó szeleppel amit egyszerűen ki kell húzni a tengely elfordítása után:
A pillangó szelep tengelye hátulról, amit a csavar helyén kicsit meg kell reszelni, hogy ne roncsolódjon a ház ahol a tengely átmegy rajta, mivel a csavar úgy van biztosítva benne, hogy egy kicsit meg van zömitve, ezért a tengely itt egy kicsit sorjás:
Valamint a házban van egy gumigyürü ami a tengely tömítését biztosítja és ez is roncsolódhat.
Ezek után két csavarhuzó segítségével nem nagy erővel a tengely kihuzható. (a képen ugyan csak egy csavarhúzó látható, de egy kéz kellett a fényképezéshez is)
Igy néz ki kicsit kiemelve a tengely. Már látható a rugó:
Ezután teljesen ki kell huzni a tengelyt:
A tengely a rugóval és egy műanyag gyűrűvel, ami a rugót központosítja és támasztja meg:
A tengelyre elöször a rugó kerül és ezután a műanyag gyűrű. A rugó végének beakasztására eltéveszthetetlen kialakítás van a tengelyen lévő műanyagban.
Lényeges a tengely másik vége ami a potenció méterhez csatlakozik. Ennek feladata a gázpedál pillanatnyi helyzetének meghatározása az ECU számára.
Jól látható,hogy nem szabályos kör alakú, hanem meg van lapolva. A lapolással kapcsolódik a potihoz. (erről még késöbb szólok).
A ház tengely nélkül:
A sötét furatban van a tengely tömítésére a - következő képen látható - gumigyűrű, ami a valóságban inkább karmantyúnak nevezhető. (a képen sajnos nem látható, hogy ez egy kis szimmering szerű gyűrű). Látható még a visszahúzó rugó beakasztásának helye a házon.
A ház másik furata ahol a tengely átmegy a potihoz:
Ezek után nem marad más mint kicserélni a rugót, ha törött vagy gyenge, és összerakni amit eddig szétszedtünk.
Most térek vissza a potihoz. A házban ahol a potméter van, egy kis körmös, rugós biztosító lemezke van. Ez természetesen a tengely kihúzása után elmozdul a helyéről. A furatba bevilágítva lehet látni és vissza lehet igazítani a helyére. Egyébként nem lehet a tengelyt visszahelyezni. Kis türelem játék de megoldható. Majd a tengelyt óvatosan és forgatva, azért, hogy a kis tömítő gumigyűrű meg ne sérüljön (mert a tengelyen lévő furatok kicsíphetik) el kell kezdeni visszatolni a helyére. Amikor eléri a rugó a házat be kell akasztani a kiképzett helyre és el kell forditani a tengelyt addig, amig az ütköző csavar és a tengelyen lévő műanyag tárcsa ütközési feleülete egybe nem esik. Ezt követően tovább tolva a helyére kell menjen. Lehet, hogy közben el kell forditani mintha gázt adnánk mert csak igy fog összecsúszni a potméterrel.
Na ez az első kisérletre nem bitzos hogy sikerül, de türelemmel és óvatossággal meoldható. Nekem kb. a 15. nekifutásra sikerült.
Ha ezzel megvagyunk visszatoljuk a pillangószelepet.Ha megfigyeltük szétszereléskor,hogy melyik oldala merre volt, akkor jó, ha nem akkor itt a kép:
A szelep felső részén van egy jelzés ami 5 fok. Na ennek a jelnek a motor felöli oldalon és lefelé kell állnia (ahogy itt látható) egyébként a pillangó szelep nem megy a helyére.
Ezután visszacsavarjuk a szelepet rögzitő 2 db. M4-s csavart amit ki kell cserélni újra, mivel emlitettem,hogy ugy van biztosítva, hogy a vége meg van nyomva ezért a menet kicsit sérül és ez biztositja, hogy ne tudjon kitekeredni:
Ime a 2 csavar amit kivettem, jól látszik a torzulás:
Természetesen az új csavart is biztosítani kell.Ez történhet az eredeti módon kicsit megütve,(ezzel nagyon vigyázni kell nehogy a tengely sérülést szenvedjen)de remek csavar rögzítő a pillanat ragasztó,ha becsavarás előtt egy csepp kerül a menet végére.(ebben az esetben viszont igen gyorsan és határozottan kell becsavarni a csavart a helyére)
Hogyan lehetünk biztosak,hogy amit csináltunk az jó,vagyis a potencióméter a helyére került vissza.(mert ha nem akkor valószinüleg megbolondul a fordulatszám szabályzása).
Mielőtt szétszedtem,megmértem a poti ellenállását zárt tehát alapjárati állapotban és teljesen nyitott vagyis teljes gáz állapotban.
A potinak 3 érintkezője van.A képen balról jobbra nevezzük 1-2-3 nak.A müszer 20k állásban a következő értékeket mérte.
Alapjárati állás 1-s érintkező a 2-hez viszonyítva
Alapjárati állás 1-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Alapjárati állás 2-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Teljes gáz állás 1-s érintkező a 2-hez viszonyítva
Teljes gáz állás 1-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Teljes gáz állás 2-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
A szét és összeszerelést követően újra megmérve ugyan ezeket az értékeket mértem. Mivel ez egy nem használható fszház, ezért kipróbálni nem tudtam, hogy rendesen müködik-e, de elvileg igen.
(Ezért ezt a müveletet csak saját felelőségre ajánlom)
A képen a fszház látható a pillangószelepet rögzítő 2db imbusz csavarral, az alpjárati motor hiányzik:
Ugyan ez a két csavar nélkül.A csavarok a ház alatt láthatóak:
Valamint a már kiemelt pillangó szeleppel amit egyszerűen ki kell húzni a tengely elfordítása után:
A pillangó szelep tengelye hátulról, amit a csavar helyén kicsit meg kell reszelni, hogy ne roncsolódjon a ház ahol a tengely átmegy rajta, mivel a csavar úgy van biztosítva benne, hogy egy kicsit meg van zömitve, ezért a tengely itt egy kicsit sorjás:
Valamint a házban van egy gumigyürü ami a tengely tömítését biztosítja és ez is roncsolódhat.
Ezek után két csavarhuzó segítségével nem nagy erővel a tengely kihuzható. (a képen ugyan csak egy csavarhúzó látható, de egy kéz kellett a fényképezéshez is)
Igy néz ki kicsit kiemelve a tengely. Már látható a rugó:
Ezután teljesen ki kell huzni a tengelyt:
A tengely a rugóval és egy műanyag gyűrűvel, ami a rugót központosítja és támasztja meg:
A tengelyre elöször a rugó kerül és ezután a műanyag gyűrű. A rugó végének beakasztására eltéveszthetetlen kialakítás van a tengelyen lévő műanyagban.
Lényeges a tengely másik vége ami a potenció méterhez csatlakozik. Ennek feladata a gázpedál pillanatnyi helyzetének meghatározása az ECU számára.
Jól látható,hogy nem szabályos kör alakú, hanem meg van lapolva. A lapolással kapcsolódik a potihoz. (erről még késöbb szólok).
A ház tengely nélkül:
A sötét furatban van a tengely tömítésére a - következő képen látható - gumigyűrű, ami a valóságban inkább karmantyúnak nevezhető. (a képen sajnos nem látható, hogy ez egy kis szimmering szerű gyűrű). Látható még a visszahúzó rugó beakasztásának helye a házon.
A ház másik furata ahol a tengely átmegy a potihoz:
Ezek után nem marad más mint kicserélni a rugót, ha törött vagy gyenge, és összerakni amit eddig szétszedtünk.
Most térek vissza a potihoz. A házban ahol a potméter van, egy kis körmös, rugós biztosító lemezke van. Ez természetesen a tengely kihúzása után elmozdul a helyéről. A furatba bevilágítva lehet látni és vissza lehet igazítani a helyére. Egyébként nem lehet a tengelyt visszahelyezni. Kis türelem játék de megoldható. Majd a tengelyt óvatosan és forgatva, azért, hogy a kis tömítő gumigyűrű meg ne sérüljön (mert a tengelyen lévő furatok kicsíphetik) el kell kezdeni visszatolni a helyére. Amikor eléri a rugó a házat be kell akasztani a kiképzett helyre és el kell forditani a tengelyt addig, amig az ütköző csavar és a tengelyen lévő műanyag tárcsa ütközési feleülete egybe nem esik. Ezt követően tovább tolva a helyére kell menjen. Lehet, hogy közben el kell forditani mintha gázt adnánk mert csak igy fog összecsúszni a potméterrel.
Na ez az első kisérletre nem bitzos hogy sikerül, de türelemmel és óvatossággal meoldható. Nekem kb. a 15. nekifutásra sikerült.
Ha ezzel megvagyunk visszatoljuk a pillangószelepet.Ha megfigyeltük szétszereléskor,hogy melyik oldala merre volt, akkor jó, ha nem akkor itt a kép:
A szelep felső részén van egy jelzés ami 5 fok. Na ennek a jelnek a motor felöli oldalon és lefelé kell állnia (ahogy itt látható) egyébként a pillangó szelep nem megy a helyére.
Ezután visszacsavarjuk a szelepet rögzitő 2 db. M4-s csavart amit ki kell cserélni újra, mivel emlitettem,hogy ugy van biztosítva, hogy a vége meg van nyomva ezért a menet kicsit sérül és ez biztositja, hogy ne tudjon kitekeredni:
Ime a 2 csavar amit kivettem, jól látszik a torzulás:
Természetesen az új csavart is biztosítani kell.Ez történhet az eredeti módon kicsit megütve,(ezzel nagyon vigyázni kell nehogy a tengely sérülést szenvedjen)de remek csavar rögzítő a pillanat ragasztó,ha becsavarás előtt egy csepp kerül a menet végére.(ebben az esetben viszont igen gyorsan és határozottan kell becsavarni a csavart a helyére)
Hogyan lehetünk biztosak,hogy amit csináltunk az jó,vagyis a potencióméter a helyére került vissza.(mert ha nem akkor valószinüleg megbolondul a fordulatszám szabályzása).
Mielőtt szétszedtem,megmértem a poti ellenállását zárt tehát alapjárati állapotban és teljesen nyitott vagyis teljes gáz állapotban.
A potinak 3 érintkezője van.A képen balról jobbra nevezzük 1-2-3 nak.A müszer 20k állásban a következő értékeket mérte.
Alapjárati állás 1-s érintkező a 2-hez viszonyítva
Alapjárati állás 1-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Alapjárati állás 2-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Teljes gáz állás 1-s érintkező a 2-hez viszonyítva
Teljes gáz állás 1-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
Teljes gáz állás 2-s érintkező a 3-hoz viszonyítva
A szét és összeszerelést követően újra megmérve ugyan ezeket az értékeket mértem. Mivel ez egy nem használható fszház, ezért kipróbálni nem tudtam, hogy rendesen müködik-e, de elvileg igen.
(Ezért ezt a müveletet csak saját felelőségre ajánlom)