» Késleltetett utastérvilágítás
2006. augusztus 03. | Beküldte: Babinyo
Ez a kapcsolás az alábbi funkciókat tudja végrehajtani:
1. Ajtó kinyitása, majd becsukása után kb. 20 másodpercig bekapcsolva tartja a világítást, majd fokozatosan, kb. 5 másodperc alatt elhalványítja.
2. Ajtó kinyitása után, majd becsukása után a 20 másodperc késleltetési idő alatt a gyújtást ráadva elhalványítva kikapcsolja a világítást.
3. Ajtó kinyitása után, majd becsukása után a 20 másodperc késleltetési idő alatt a központi zárat lezárva elhalványítva kikapcsolja a világítást.
4. Lezárt autónál a központi zárat kinyitva (riasztót kikapcsolva) felkapcsolja a beltérvilágítást, majd ha ajtónyitás nem történik 20 másodperc után elhalványítva kikapcsolja a világítást. Ajtó kinyitásakor az 1. pont szerint működik.
A 3-as és az 4-es pont működése függ a riasztó/központi zár működésétől nem biztos, hogy van lehetőség bekötni. Ez autófüggő, esetleg szükség lehet egy extra nyákrelé beültetésére, ha a riasztó nem a megfelelő feszültséget adja ki.
Röviden a működésről:
Gyakorlatilag 2 db halványító kapcsolás van összeépítve, amiből az egyik a relét "halványítja" (20 sec), a másik maga az izzó elhalványítását végzi. Az ajtó becsukásakor a relé párhuzamosan kapcsolódik az ajtókapcsolóval ezáltal a lámpa folyamatosan tovább világít. Amikor a relén keresztülfolyó áram eléggé lecsökken (ez ezekkel az értékekkel kb. 20 másodperc), akkor a relé elenged és a halványító rész kezd el működni, ami kb. 5 másodperc alatt elhalványítja a lámpákat. A relé késleltetését az R1-C1, a halványítás sebességét az R6-C6 értékeinek változtatásával lehet tetszés szerint korrigálni. A T2 tranzisztort mindenképpen lássuk el egy kisebb hűtőbordával.
Nálam a relé beépítésével érezhetően nagyobb fényerővel világítanak az izzók. Ez a vékony gyári vezetékek relé által történt részbeni kiváltásával magyarázható. Ha valaki nagyobb teljesítményű izzót szeretne berakni, akkor a relé kényelmesen elbírja.
Megépítés, beépítés:
A kapcsoláshoz nem rajzoltam nyákot részben a lustaságom, részben a kapcsolás egyszerűsége miatt. Lehet kapni próbanyákot (100*60 mm-es elég), én erre építettem meg és egy a villamoságban használt műanyag kötődobozba építettem be. Ha valaki fogott pákát a kezébe nem fog neki gondot okozni a megépítés. Az alkatrészek kb. 1500 Ft-ba kerülnek.
A kocsiba történő beépítéshez el kell vágni az ajtókapcsolótól a lámpához menő vezetéket (barna-fekete). A hátsó utastérlámpához tartozót a küszöbnél találtuk meg, az első lámpához menő pedig az A oszlopon lévő műanyag alatt. Az A oszlopon lévő burkolatot csak le kell pattintani a helyéről, a küszöbnél 2 csavar+2 patent tartja a burkolatot. A kapcsolótól jövő vezetéket a kapcsolás A pontjához, a lámpához menő vezetéket pedig a B ponthoz kell kötni. Ekkor gyakorlatilag az ajtókapcsolót és a lámpát összekötő vezetéket vágjuk el és e két pont közé kötjük a kapcsolás A és B pontját. A C pontot egy fix 12 V-ra, a D pontot pedig egy testelési pontra (autó fémváza) kell kötni.
Az E pontot olyan 12V-ra kell kötni, ami a gyújtás ráadásakor jelenik meg. Az F pontot ugyanígy, csak a riasztó által kiadott +12V-ra. A G pontot a riasztó által kiadott 0V-ra kell csatlakoztatni. A G pontot a központizár vezérlőjelére (0V) is lehet csatlakoztatni, itt esetleg egy védődiódára szükség lehet a zavarok elkerülése miatt. Ekkor a zár kulccsal történő lezárásakor is elhalványul a lámpa.
Alkatrészlista:
Ellenállás: 680 Ohm (R1), 10 Ohm (R3, R3, R4, R5, R7), 1.5 kOhm (R6)
Dióda: 1N4007 (D1-D6)
Kondenzátor: 2200 uF 16V (C1), 470 uF 16V (C2)
Tranzisztor: BD250 (T1), BDW94 (T2)
Egyéb: 1 db nyákrelé (12V min. 5A terhelhetőséggel), 1 db hűtőborda a T2-re, próbapanel 100*60 mm-es méretben.
A kapcsolási rajz:
A kiindulási kapcsolás itt elérhető: Fiat 126 Net Club
Nekem kb. 1 hete működik a kapcsolás és elégedett vagyok vele.
Kérdés, probléma esetén az email-címem publikus.
Sok sikert kívánok a kapcsolás elkészítéséhez!
1. Ajtó kinyitása, majd becsukása után kb. 20 másodpercig bekapcsolva tartja a világítást, majd fokozatosan, kb. 5 másodperc alatt elhalványítja.
2. Ajtó kinyitása után, majd becsukása után a 20 másodperc késleltetési idő alatt a gyújtást ráadva elhalványítva kikapcsolja a világítást.
3. Ajtó kinyitása után, majd becsukása után a 20 másodperc késleltetési idő alatt a központi zárat lezárva elhalványítva kikapcsolja a világítást.
4. Lezárt autónál a központi zárat kinyitva (riasztót kikapcsolva) felkapcsolja a beltérvilágítást, majd ha ajtónyitás nem történik 20 másodperc után elhalványítva kikapcsolja a világítást. Ajtó kinyitásakor az 1. pont szerint működik.
A 3-as és az 4-es pont működése függ a riasztó/központi zár működésétől nem biztos, hogy van lehetőség bekötni. Ez autófüggő, esetleg szükség lehet egy extra nyákrelé beültetésére, ha a riasztó nem a megfelelő feszültséget adja ki.
Röviden a működésről:
Gyakorlatilag 2 db halványító kapcsolás van összeépítve, amiből az egyik a relét "halványítja" (20 sec), a másik maga az izzó elhalványítását végzi. Az ajtó becsukásakor a relé párhuzamosan kapcsolódik az ajtókapcsolóval ezáltal a lámpa folyamatosan tovább világít. Amikor a relén keresztülfolyó áram eléggé lecsökken (ez ezekkel az értékekkel kb. 20 másodperc), akkor a relé elenged és a halványító rész kezd el működni, ami kb. 5 másodperc alatt elhalványítja a lámpákat. A relé késleltetését az R1-C1, a halványítás sebességét az R6-C6 értékeinek változtatásával lehet tetszés szerint korrigálni. A T2 tranzisztort mindenképpen lássuk el egy kisebb hűtőbordával.
Nálam a relé beépítésével érezhetően nagyobb fényerővel világítanak az izzók. Ez a vékony gyári vezetékek relé által történt részbeni kiváltásával magyarázható. Ha valaki nagyobb teljesítményű izzót szeretne berakni, akkor a relé kényelmesen elbírja.
Megépítés, beépítés:
A kapcsoláshoz nem rajzoltam nyákot részben a lustaságom, részben a kapcsolás egyszerűsége miatt. Lehet kapni próbanyákot (100*60 mm-es elég), én erre építettem meg és egy a villamoságban használt műanyag kötődobozba építettem be. Ha valaki fogott pákát a kezébe nem fog neki gondot okozni a megépítés. Az alkatrészek kb. 1500 Ft-ba kerülnek.
A kocsiba történő beépítéshez el kell vágni az ajtókapcsolótól a lámpához menő vezetéket (barna-fekete). A hátsó utastérlámpához tartozót a küszöbnél találtuk meg, az első lámpához menő pedig az A oszlopon lévő műanyag alatt. Az A oszlopon lévő burkolatot csak le kell pattintani a helyéről, a küszöbnél 2 csavar+2 patent tartja a burkolatot. A kapcsolótól jövő vezetéket a kapcsolás A pontjához, a lámpához menő vezetéket pedig a B ponthoz kell kötni. Ekkor gyakorlatilag az ajtókapcsolót és a lámpát összekötő vezetéket vágjuk el és e két pont közé kötjük a kapcsolás A és B pontját. A C pontot egy fix 12 V-ra, a D pontot pedig egy testelési pontra (autó fémváza) kell kötni.
Az E pontot olyan 12V-ra kell kötni, ami a gyújtás ráadásakor jelenik meg. Az F pontot ugyanígy, csak a riasztó által kiadott +12V-ra. A G pontot a riasztó által kiadott 0V-ra kell csatlakoztatni. A G pontot a központizár vezérlőjelére (0V) is lehet csatlakoztatni, itt esetleg egy védődiódára szükség lehet a zavarok elkerülése miatt. Ekkor a zár kulccsal történő lezárásakor is elhalványul a lámpa.
Alkatrészlista:
Ellenállás: 680 Ohm (R1), 10 Ohm (R3, R3, R4, R5, R7), 1.5 kOhm (R6)
Dióda: 1N4007 (D1-D6)
Kondenzátor: 2200 uF 16V (C1), 470 uF 16V (C2)
Tranzisztor: BD250 (T1), BDW94 (T2)
Egyéb: 1 db nyákrelé (12V min. 5A terhelhetőséggel), 1 db hűtőborda a T2-re, próbapanel 100*60 mm-es méretben.
A kapcsolási rajz:
A kiindulási kapcsolás itt elérhető: Fiat 126 Net Club
Nekem kb. 1 hete működik a kapcsolás és elégedett vagyok vele.
Kérdés, probléma esetén az email-címem publikus.
Sok sikert kívánok a kapcsolás elkészítéséhez!