» Csomagtérajtó, csomagtér-perem kárpit leszerel...
2006. június 19. | Beküldte: Ocsy
A csomagtérajtó burkolata több részből épül fel. Általában a legnagyobb, a hátfalat takaró elemet kell többször szerelni a hátsó ablaktörlő/mosó, vagy Brava-nál a pótféklámpa hibája miatt. A felső, a hátsó ablakot keretező rész a Brava-nál kettő, a Bravo-nál három darabból áll. A Bravo-nál középen külön elemet képez a pótféklámpa hátsó részének fedőlapja, amit a rajta lévő két ovális kupak kipattintásával, és az alattuk lévő két csavar kivételével szerelhetünk le, ha pl. izzócserére van szükség a pótféklámpában. A keret másik két, kb. L alakú darabját az alsó nagyobb hátfal-elem, és az említett pótféklámpa-fedél leszerelése után távolíthatjuk el. Ezek több ponton műanyag vályúkba bepattanó apró gömbökkel vannak rögzítve (tehát, csak erősen húzni kell őket, hogy kipattanjanak). A gömbök a vályúkban rövid úton elcsúszhatnak, így a kárpitelem helyzete pontosan beállítható.
A Brava-nál a felső keret két fele szintén az alsó hátfal-elem levétele után szerelhető le, rögzítésük a fent leírtakhoz hasonló.
Tehát, a legnagyobb rész, a hátfal-elem leszerelése:
Bravo:
Hajtsuk ki a négy darab csavart (kettő a kárpit két szélén, az ablak tövében, kettő pedig a kárpit közepe táján van). A kárpitot ezeken kívül nyolc darab patent tartja, amiket csak feszegetéssel lehet kipattintani a helyükről. Az alábbi képen (bekarikázva) jól látható, hogy hol helyezkednek el, tehát melyik részen kell megfeszíteni a kárpitot:
A patentek oldására a feszegetésen kívül nincs igazán jó módszer. Ahogy kipattannak a hüvelyükből, pár rögzítőkarom letörik róluk: a legközelebbi levételnél ennyivel kevesebb tartja őket, és ennyivel könnyebben engednek. A megmaradó karmok is szilárdan tartanak, tehát csak ezért nem érdemes kicserélni őket.
Sajnos, ha a hüvelyből a patent nem tud kiszabadulni, előfordulhat, hogy a kengyel, amibe a patent feje kapaszkodik (ld. fenti kép) letörik a kárpitról. Ilyenkor sem kell megijedni, a törés kívülről nem látható, a kengyelt pedig normál pillanatragasztóval vissza lehet ragasztani a helyére (ami tartani is fog, viszont a ragasztóanyagtól függően a következő szerelésnél a feszegetés miatt elengedhet a ragasztás).
Ha mind a nyolc patentet sikerült oldanunk (vagy eltörnünk...), a kárpitelem levehető a helyéről.
Tipp: a visszaszerelést érdemes a kárpit (zárt helyzetből nézve) felső élének igazításával kezdeni. Ha nem figyelünk oda, a kárpit könnyen visszapattanhat a helyére úgy, hogy a felső részen ujjnyi rés marad a kárpit és a hátsó szélvédő között! Tipp2: a patentek helyét célszerű valahogyan (pl. egy kis darab ragasztószalaggal) megjelölni a kárpit külső oldalán, hogy tudjuk, pontosan hol kell megnyomni a kárpitot ahhoz, hogy a patentek a helyükre ugorjanak.
Brava facelift előtt:
Hasonló a Bravo-nál leírtakhoz; a négy csavar jól látható. A Brava-nál csak hat darab patent van: négy egy sorban, kb. a kárpitelem vízszintes felezővonalánál, a maradék kettő a két alsó sarokban.
Brava facelift után:
A Brava-nál a facelift után annyival egyszerűsödött a kárpit szerelése, hogy összesen két belső patent van az elem két alsó sarkában. A két középső csavar itt is megmaradt, a másik kettő a felső sarkokban szintén. Ezen kívül a kárpitot a kalaptartót rögzítő gumibakok alatt (a bakokat egyszerűen ki kell pattintani a kárpitból) két keresztfejű (a szélső bakok alatt) és két imbuszfejű (a középső bakok alatt) csavar is tartja. Végül a zár mellett van még két átmenő patent, amelyek csavarhúzóval egyszerűen kifeszíthetők.
A csomagtartó alsó peremének kárpitja:
Ennek leszerelésére főleg facelift előtti modellek esetében lehet szükség, ahol a csomagtérajtó zárjának beállítócsavarjaihoz csak így lehet hozzáférni. Facelift után ezt úgy oldották meg, hogy a kárpitra a csavarok fölé fúrtak egy-egy lyukat, amin keresztül a csavarok állíthatók, és amelyeket műanyag kupak takar (ld. kép, pirossal bekarikázva):
A kárpitot összesen négy keresztfejű csavar tartja a tetején; ezek jól láthatók. A belső részen, a csomagtér felől, a hátfalhoz Bravo-nál egy, Brava-nál négy darab patent szorítja hozzá. Ezeket reménytelen vállalkozás sértetlenül kivenni, mivel közvetlenül a fém lemezbe vannak belenyomva. A legegyszerűbb, ha csavarhúzóval lefeszítjük, letörjük a fejüket (közben vigyázzunk, ne karcoljuk össze a körülöttük lévő műanyagot!), a kárpitot a csavarok kihajtása után leemeljük a helyéről, és a karosszériában maradt patent-csonkokat fogóval kivesszük a lyukakból. Ezért a szerelés megkezdése előtt célszerű új patenteket beszerezni (150-200 Ft/db Fiat alkatrész üzletekben).
© 2006 Gáll István (Öcsy)
A Brava-nál a felső keret két fele szintén az alsó hátfal-elem levétele után szerelhető le, rögzítésük a fent leírtakhoz hasonló.
Tehát, a legnagyobb rész, a hátfal-elem leszerelése:
Bravo:
Hajtsuk ki a négy darab csavart (kettő a kárpit két szélén, az ablak tövében, kettő pedig a kárpit közepe táján van). A kárpitot ezeken kívül nyolc darab patent tartja, amiket csak feszegetéssel lehet kipattintani a helyükről. Az alábbi képen (bekarikázva) jól látható, hogy hol helyezkednek el, tehát melyik részen kell megfeszíteni a kárpitot:
A patentek oldására a feszegetésen kívül nincs igazán jó módszer. Ahogy kipattannak a hüvelyükből, pár rögzítőkarom letörik róluk: a legközelebbi levételnél ennyivel kevesebb tartja őket, és ennyivel könnyebben engednek. A megmaradó karmok is szilárdan tartanak, tehát csak ezért nem érdemes kicserélni őket.
Sajnos, ha a hüvelyből a patent nem tud kiszabadulni, előfordulhat, hogy a kengyel, amibe a patent feje kapaszkodik (ld. fenti kép) letörik a kárpitról. Ilyenkor sem kell megijedni, a törés kívülről nem látható, a kengyelt pedig normál pillanatragasztóval vissza lehet ragasztani a helyére (ami tartani is fog, viszont a ragasztóanyagtól függően a következő szerelésnél a feszegetés miatt elengedhet a ragasztás).
Ha mind a nyolc patentet sikerült oldanunk (vagy eltörnünk...), a kárpitelem levehető a helyéről.
Tipp: a visszaszerelést érdemes a kárpit (zárt helyzetből nézve) felső élének igazításával kezdeni. Ha nem figyelünk oda, a kárpit könnyen visszapattanhat a helyére úgy, hogy a felső részen ujjnyi rés marad a kárpit és a hátsó szélvédő között! Tipp2: a patentek helyét célszerű valahogyan (pl. egy kis darab ragasztószalaggal) megjelölni a kárpit külső oldalán, hogy tudjuk, pontosan hol kell megnyomni a kárpitot ahhoz, hogy a patentek a helyükre ugorjanak.
Brava facelift előtt:
Hasonló a Bravo-nál leírtakhoz; a négy csavar jól látható. A Brava-nál csak hat darab patent van: négy egy sorban, kb. a kárpitelem vízszintes felezővonalánál, a maradék kettő a két alsó sarokban.
Brava facelift után:
A Brava-nál a facelift után annyival egyszerűsödött a kárpit szerelése, hogy összesen két belső patent van az elem két alsó sarkában. A két középső csavar itt is megmaradt, a másik kettő a felső sarkokban szintén. Ezen kívül a kárpitot a kalaptartót rögzítő gumibakok alatt (a bakokat egyszerűen ki kell pattintani a kárpitból) két keresztfejű (a szélső bakok alatt) és két imbuszfejű (a középső bakok alatt) csavar is tartja. Végül a zár mellett van még két átmenő patent, amelyek csavarhúzóval egyszerűen kifeszíthetők.
A csomagtartó alsó peremének kárpitja:
Ennek leszerelésére főleg facelift előtti modellek esetében lehet szükség, ahol a csomagtérajtó zárjának beállítócsavarjaihoz csak így lehet hozzáférni. Facelift után ezt úgy oldották meg, hogy a kárpitra a csavarok fölé fúrtak egy-egy lyukat, amin keresztül a csavarok állíthatók, és amelyeket műanyag kupak takar (ld. kép, pirossal bekarikázva):
A kárpitot összesen négy keresztfejű csavar tartja a tetején; ezek jól láthatók. A belső részen, a csomagtér felől, a hátfalhoz Bravo-nál egy, Brava-nál négy darab patent szorítja hozzá. Ezeket reménytelen vállalkozás sértetlenül kivenni, mivel közvetlenül a fém lemezbe vannak belenyomva. A legegyszerűbb, ha csavarhúzóval lefeszítjük, letörjük a fejüket (közben vigyázzunk, ne karcoljuk össze a körülöttük lévő műanyagot!), a kárpitot a csavarok kihajtása után leemeljük a helyéről, és a karosszériában maradt patent-csonkokat fogóval kivesszük a lyukakból. Ezért a szerelés megkezdése előtt célszerű új patenteket beszerezni (150-200 Ft/db Fiat alkatrész üzletekben).
© 2006 Gáll István (Öcsy)