» Kilincsek cseréje
2006. június 17. | Beküldte: Almos
"A Bravo/a egyik leggyakrabban előforduló típushibája a külső kilincsek műanyagának repedezése, széttöredezése. Ez egy anyagminőségi hiba, a kilincs cseréjével javítható, és műanyagápoló készítmények használatával megelőzhető. 2000-ben módosítottak a kilincsek anyagán: az ezután gyártott modelleknél, illetve utólagosan ezután kicserélt (a gyárihoz hasonlóan Valeo gyártmányú) kilincseknél már ritkán jelentkezik a hiba. "
(1997.12. havi Fiat Brava 1.4 S kilincsei)
Ha nem lettek megfelelően ápolva a kilincsek, esetleg az előző tulaj nem figyelt rá, így az eső és a nap tönkretette, akkor nem marad hátra, mint kicserélni azokat. Az első kilincsek megegyeznek Bravo és Brava esetében, míg a hátsók (Bravanál) nem tartalmaznak zárat. A kilincsek cseréje kiváló alkalom az első zárak ledugózására is, ha Brava hátsó, zár nélküli kilincset rakunk fel előre is. Vagy akár Marea fényezhető kilinccsel is emelhetjük a kocsi összhatását.
Hozzávetőleges árak (2006 tavasz):
-Bravo/a első kilincs: kb. 6000 Ft/db
-Brava zár nélküli hátsó kilincs: 3-4000 Ft/db
-Marea fényezhető kilincs: 10-12000 Ft (+fényezés)/db
-Kilincs műanyag patent: link
Először távolítsuk el az ajtó belső borítását! Terveink szerint erről lesz külön, részletes leírás is (Kész is van! Itt: Ajtókárpitok leszerelése Öcsy), addig dióhéjban Etzold alapján:
- csavarjuk ki az ajtókilincs 2 db csavarját, és vegyük le a kilincset
- emeljük le az elektromos ablakemelő kapcsolólemezét, húzzuk ki a csatlakozót, majd vegyük ki
- vagy ha van, akkor szereljük le az ablakemelő forgatókarját
- csavarozzuk le az ajtóburkolatot, melyet 1-1 db imbusz fejű csavar tart a belső kilincs alatt (gyárilag egy gumikupak takarja, kérdés megvan-e még), és a kartámasz alatt, ezen felül még 3 db csillagfejű csavar a kárpit alján és 3 db az A oszlop felőli oldalon (rövid csavarhúzóval érhető csak el)
(ajtókárpit rögzítése)
- 3 db klipsz tartja az ajtókárpitot a B oszlop felől, és még vagy kb 4 db az ablaksínnél, ezek eltávolításánál ügyeljünk nehogy elszakadjon a kárpit, főleg a pöcöknél az ablaknál.
- a megfelelő mértékben húzzuk le az ajtófóliát, miközben ügyeljünk arra, nehogy elszakadjon!
Ezek után távolítsuk el a régi külső kilincset, melyet 1 torx fejű csavar rögzít a B oszlop felőli oldalról és egy 10-es anya az ajtó belső feléről:
Ezután távolítsuk el a kilincset, úgy hogy kihúzzuk minél jobban, majd ha kiakasztottuk az ajtózár és a külső kilincs közötti vonóemeltyűt, akkor már gond nélkül eltávolítható a kilincs.
Amikor én cseréltem a kilincseket, akkor megragadtam az alkalmat, és az elsők helyére is Brava hátsó, zár nélküli kilincset tettem fel, Így itt most ez lesz részletezve. Mivel az első és hátsó kilincseknek különböző a felfogatási kialakításuk, ezért szükség lesz egy kis trükközésre: az első kilincs fém belsejét ki kell csavarozni, és át kell operálni az új kilincsbe.
A belső részeket 3 db apró csillagfejű csavar tartja, a nehézség abból származik, hogy a cilinderzárat is el kell távolítani, hogy hozzáférjünk a csavarhoz. Tegyük a zárba a kulcsot, vegyük ki a cilindert tartó rugót, és óvatosan húzuk ki a cilindert. Rögzítsük a cilindert, hogy ne tudjanak kiesni belőle a zárólemezkék, mondjuk szigetelőszalaggal, vagy celluxszal, és ezek után már ki tudjuk venni belőle a kulcsot. A zárat érdemes megtartani, nem eldobni! Ezek után üssük ki a keresztben található kis pöcköt, hogy eltávolíthassuk a csavart fedő utolsó fém alkatrészt!
Ha már kicsavartuk a rögzítő csavarokat, akkor a következő probléma, hogy a belső részek eltávolításához még útban van a kilincs külső mozgó része, ami működteti a zárat. Nagyobb erő alkalmazásával, pl egy csavarhúzó befeszítésével kiakasztható, de ebben az esetben a műanyag részt megsérti a fém kallanytú. Ezért ajánlatos eltávolítani a kilincs visszahúzását biztosító rugót is, a rugó tengelyének kiütésével. Ezek után a kilincs belseje már könnyedén kiemelhető, a régi belsejét tegyük át az új kilincsbe, szereljük vissza a rugós részt, csavarozzuk rá a műanyag kilincsrészre a belsejét, és helyezzük vissza azt az elemet is, ami takarta az egyik csavart. Természetesen a cilinder nem kerül vissza, ha Brava hátsó kilincs kerül az első helyére, mert ekkor nincs is neki hely. A visszaszerelés fordított sorrendben történik, kattintsuk vissza a vonóemeltyűt, szükség esetén igazítsunk a szár hosszán tekeréssel, hogy az ajtó csukott állapotában a kilincs ne álljon ki, illetve a kilincs kihúzásával az ajtó kinyíljon.
A kilincs visszacsavarozásánál még érdemes figyelni, hogy ne essen bele az ajtóba a csavar, mert az egyrészt kellemetlen másrészt akár el is tűnhet a csavar... A kárpit visszaszerelése is hasonló módon történik, először a klipszeket kell bepattintani, majd utána jöhetnek a csavarok. Esetleg ha már amúgy is le van bontva az ajtóborítás, akkor ki lehet takarítani az ablaksíneket, hogy könnyebben járjanak az ablakok.
Brava esetében a hátsó kilincsek cseréje nagyban megegyezik a fentebb leírtakkal, egyedül az ajtókárpit eltávolítása különbözik, mert máshol találhatóak a csavarok, és ha nem elektromos a hátsó ablakemelő, akkor azt is el kell távolítani, ami nem egy egyszerű feladat... Az ablakemelőt egy rögzítőkapocs tartja, melyet elvileg egy csavarhúzóval lehet kipattintani. Ügyeljünk arra, nehogy megsértsük a tekerőt, és legyünk türelmesek, nekem elég sokáig tartott :)
© 2006 Álmos