Jelenleg 0 online 5564 tagból és 2 látogató olvassa az oldalt.
» Az ECU öndiagnosztikai funkciója

2007. december 06. | Beküldte: Ocsy

A leírás a 2.0-es (HGT) motoron alapul, de a többi változat diagnosztikája is hasonló elven működik. Ahol lehet, a különbségekre kitérek.

Recovery
A motor gyújtást és befecskendezést irányító elektronikus központi vezérlőegysége, az ECU a motor működését folyamatosan figyeli, öndiagnosztikát végez. Ha valamely, az öndiagnosztika által érzékelt eszköz (szenzor, illetve vezérlő berendezés; ld. a leírás végén) meghibásodik, akkor azt a rendszer kiiktatja, és egy gyárilag beállított, az ECU-ban tárolt szervizértékkel, vagy előre programozott (a hibátlanul működő részegységek adatait figyelembe vevő) számításokkal helyettesíti, hogy a motor működőképes maradjon legalább addig, amíg egy szerelőnek meg lehet mutatni. Ezt a folyamatot nevezik angolul recovery-nek.
Megjegyzés: a műszerfali hibajelző lámpa nem feltétlenül világít, ha hiba lép fel.

A hibák észlelésének, tárolásának és besorolásának menete

Amikor az adott eszköz vagy szenzor működésénél a vezérlés (ECU) hibát észlel, az átmeneti memóriában (RAM) elhelyez egy, a hibás működésre utaló hibajelzést, és hozzárendel egy ún. gyakorisági számlálót egy alapértékkel (ez általában 10, az 1.8-as motornál 127). A memória ezeken kívül tárol két, a hiba jellegétől függő, annak felmerülése pillanatában rögzített környezeti körülmény-értéket, és a hiba észlelése óta eltelt időt (az 1.8-as motornál).

Amikor egy hibát az ECU első alkalommal érzékel, ami bizonyos ideig (min. 0,5 mp) fennáll (tehát nem csak pillanatnyi zavar, esetleg fals jelzés), akkor a hiba a memóriában tárolódik, és „állandó, fennálló” státuszt kap. Ha a hiba ezután megszűnik, a hibajelzés marad, de a státusza „időleges, nem fennálló”-ra vált. Ha újra megjelenik, a státusza „időleges, fennálló” lesz.* A hibát jelző eszköz vagy szenzor kiváltása a gyári szervizértékkel (recovery) csak „állandó, fennálló” hibánál történik meg.
Bizonyos, elsősorban a károsanyag-kibocsátást befolyásoló hibák besorolása „fontos”.

* Az egyes motorváltozatoknál a státuszok elnevezése különbözhet (pl. a megszűnő, majd újra jelentkező hiba státusza az 1.4-es motornál „állandó”-ra vált vissza), de a besorolás logikája azonos.


Gyakorisági számláló
Az ún. gyakorisági számláló az „állandó, fennálló” hiba első jelentkezésekor 10-es értékről indul. Ha a hiba megszűnik (státusza „időleges”-re vált), a számláló értéke nem változik. Ha a hiba újra jelentkezik, a számláló értéke 1-el nő (max. 50-ig). Ha a hiba nem jelentkezik újra, akkor a motor minden egyes, az adott hiba érzékelése nélkül történő beindítása után a számláló értéke 1-el csökken. Ha a számláló eléri a nullát, a hibajelzés teljesen törlődik a memóriából. Ha viszont a hiba újra jelentkezik, a számláló visszaáll 10-re (kivéve, ha már nagyobb 10-nél: ebben az esetben nem változik).

Műszerfali visszajelző lámpa
A műszerfali visszajelző lámpa akkor világít, ha a hiba státusza „fennálló” és „fontos”. A hiba tárolása és a lámpa kigyulladása közöttt 0,1 (1.4: 2,5) mp telik el; a hiba megszűnése és a lámpa kialvása között pedig 4 (1.4: 0) mp. A lámpa a gyújtás ráadásakor minden esetben kialszik 4 mp után, kivéve, ha „állandó” vagy „fontos” státuszú hiba van eltárolva: ekkor 4 mp-ig világít, majd 0,15 mp-re kialszik, ezután újra kigyullad.

Hibajelzések törlése
A hibák törlésének 3 módja van:
- a gyakorisági számláló eléri a nullát
- a diagnosztikai teszterrel „memóriatörlés” parancs kiadása a rendszernek
- az ECU tápellátásának megszüntetése (akkumulátorról való lekapcsolása) legalább 60 mp-re.

Állandó memória

Az átmeneti memória mellett van egy tartós, állandó memória (EEPROM) is, ami akkor is tárolja a hibát, miután az megszűnt/kijavították. Az „állandó, fennálló” hibajelzés a gyújtás levétele után tárolódik az állandó memóriában. Az állandó memória akkor sem törlődik, ha az ECU tápellátása akár hosszabb időre megszűnik. Csak diagnosztikai teszterrel törölhető.

Az állandó memória törlésének másik módja (csak a 2.0-es motornál), hogy a hiba megszűnésétől kezdve a motort ötször beindítjuk, esetenként legalább 20 percig járatjuk, majd legalább 2 percre leállítjuk (gyk. beindítás-20 perc járatás-leállítás 2 percre, mindez ötször egymás után).


Az ECU által öndiagnosztikával ellenőrzött szenzorok és berendezések


Szenzorok:
- fordulatszám és főtengely jeladó
- légmennyiségmérő szenzor (MAP)
- hűtőfolyadék hőmérséklet jeladó
- levegő hőmérséklet jeladó
- fojtószelep potenciometer
- lambda szenzor
- befecskendezés időzítő jeladó
- sebességjeladó
- kopogásérzékelő
- akkumulátor tápfeszültség

Vezérlő berendezések:
- befecskendezők
- gyújtótekercsek
- alapjárati szabályozó egység
- Fiat CODE
- benzingőz visszavezető szelep
- benzinszivattyú relé
- légkondicionáló kompresszor relé
- hűtőventilátor alacsony és magas sebességfokozat kapcsolórelé
- vezérlésmódosító


© 2007 Gáll István (Öcsy)