2007. október 08. | Beküldte: f_bravo
A motorokba az üzemelésük során több forrásból származó szennyeződések kerülnek, amik kopást okoznak. A belekerülő szennyeződések fő forrása az üzemanyag és a levegő ill. motor belsejében keletkező, majd a kenőolajba kerülő fémes részecskék. Ezek mind jelentős kopást és így jelentős élettartam-csökkenést okoznak, szóval nagyon fontos, hogy a külső szennyeződéseket kint tartsuk (->üzemanyagszűrő, légszűrő), a már a kenőolajban úszkáló szennyeződést pedig kiszűrjük (->olajszűrő).
A levegőben lévő szennyeződéseket két főbb osztályra érdemes bontani. Az egyik a talajból származó por (1 mikrométertől ~250 mikrométeres átmérőig), a másik pedig a tökéletlen égésből származó koromszemcsék, amik 1 mikron alatti átmérővel rendelkeznek.
A levegő szennyezettségét az 1 m^3-ben lévő por tömegével szokták jellemezni, ez az ún. fajlagos porszennyeződés. Ez függ a talajtól mért távolságtól, a porszemcsék átmérőjétől és még sok más tényezőtől is. A kis átmérőjű por (aminek az átmérő kisebb, mint 5 um) több órán keresztül is lebeghet az úttest felett, míg a nagyobb átmérőjű, durva porszemcsék csak szél hatására maradnak a levegőben, pár perccel a légmozgás megszűnte után lerakódnak. Az úttest fajtája is nagyon jelentős hatással van a fajlagos porszennyeződésre, a szilárd burkolatú autóutak feletti koncentráció általában kisebb, mint 50 milligramm, míg földutakon ez elérheti az 1000 mg-ot is.
A motor kopása szempontjából fontos a kiszűrendő por összetétele . A levegőben lévő por legnagyobbrészt szilícium-dioxid, lánykori nevén kvarc, ami nagyon rossz hír nekünk, mivel egyes tulajdonságai miatt ez a legkeményebb, legkárosabb anyag.
Kopásra leginkább a dugattyúgyűrűk érzékenyek, de a hengerfal is kopik, ill. a már az olajba került szennyeződések miatt a csapágyak is idő előtt tönkre mehetnek.
A motorba kerülő por mérete hatással van arra, hogy melyik alkatrész fog kopni. A legfelső dugattyúgyűrű legnagyobb kopását pl. a hengerfal és a dugattyúgyűrű közé beférő porszemcsék okozzák, ez a 10..20 mikronos tartomány, ha a porszemcsék nagyobbak, akkor csökken a kopás. A szűrőknek egyik fontos tulajdonsága, hogy mekkora az a legkisebb átmérő, amit még ki tud szűrni a levegőből, ezt szűrési küszöbnek nevezik. A legtöbb gyártó által készített szűrőknek a szűrési küszöbe 1-2 mikron körül van.
A szűrőnek másik rendkívül fontos jellemző adata a hatásfoka, ami a beáramló por tömegének és a szűrőben fennakadt por tömegének hányadosa. A jelenlegi, gyári szűrők, ha jól tudom, 99,9%-os hatásfokkal működnek.
Gazdaságossági okokból a szűrőnek nagy szűrési kapacitásúnak kell lennie, vagyis a kiszűrt szennyeződésből a lehető legtöbbet kell magában tartania, úgy, hogy a telítődése során az áramlási ellenállasa a lehető leglassabb ütemben nőjön.
A motor teljesítménye szempontjából ugyanis fontos, hogy a szűrő a lehető legkisebb áramlási ellenállassal rendelkezzen. Ez azért van, mert minél nagyobb az áramlási ellenállása a légszűrőnek, annál nagyobb lesz a légszűrő mögötti nyomásesés, ami ahhoz vezet, hogy a szívóütem során - a lefele mozgó dugattyú és a szelepösszenyitás miatt bizonyos részben a kipufogó rendszer által - a szívócsatorna légszűrő mögötti része és a henger között létrehozott légnyomás-különbség kisebb lesz. A kisebb nyomáskülönbség hatására pedig romlik a henger töltési foka, ami a hengerbe kerülő kevesebb friss töltetet jelenti. Kevesebb töltet pedig kisebb teljesítményt eredményez.
Szóval a motor élettartama szempontjából a szűrési küszöb és hatásfok, gazdaságossági szempontból a szűrési kapacitás, a teljesítmény felől nézve pedig a légszűrőn keletkező nyomásesés az a tulajdonság, amit figyelembe kell venni. A következő linken megnézhetitek az egyik vezető gyártó betétszűrőjének vizsgálatát:
Forrás: http://www.knfilters.com/images/factstab1.gif
A kísérlet során a fajlagos porszennyeződés az első 30 percben ~140 mg/m^3, utána pedig ~1g/m^3 volt. A hatásfoka 99,05% volt.
A direktszűrőket és a gyári szűrőket érdemes a fenti említett három tulajdonságaik alapján összehasonlítani. A szűrési hatásfok kisebb lesz, a szívászaj nő (ezt ki-ki döntse el magában, hogy jó, vagy rossz. Én elég hamar meguntam), a nyomásesés pedig csökken, és így elvileg jelentkezhet valami teljesítmény többlet. Azt kell mérlegelni, hogy a motor élettartamából ki mennyit hajlandó feláldozni egy önmagában szinte nem is érezhető plusz teljesítményért és erősebb szívóhangért.
© 2007 f_bravo