Jelenleg 0 online 5564 tagból és 2 látogató olvassa az oldalt.
» JTD 110 "hosszúlábúra" alakítása

2007. június 30. | Beküldte: Lönci

Mióta elkészült a 6 sebességes Brava átalakítás, sokan megkerestek, elsősorban dízelesek, hogy miképpen lehetne egy picit hosszabbítani az eredeti áttételükön, mert autópályás közlekedéskor jól jönne egy kis plusz sebesség ugyanakkora fordulatszám mellett.

Végiggondolva a lehetőségeket egy csomó áttételtáblázat kielemzése után, hogy házon belül maradjunk és ne lépjük át a költségkeretet, arra a következtetésre jutottunk, hogy a Punto 2 1.9 JTD váltó áttétele lesz számukra a legmegfelelőbb.

Ez azért is jó lehetőség 5 sebességes váltónál maradva, mert ugyanazon fordulatszám mellett (3000RPM) 5. fokozatban lehet nyerni 15km/h-át, illetve ugyanakkora sebesség mellett (140km/h) lényegesen kevesebbet forog a motor.
Itt azért megjegyezném, hogy mindenképpen jó kondícióban lévő motor szükségeltetik, hogy ez a változás ne menjen a rugalmasság rovására. Kifejezetten ajánlható chip-es gépekhez, mert azok amúgy is nagyon hamar leforogják magukat.

Ez volt az alap helyzet:
Ez volt az alaphelyzet

A váltó le- és felszerelésének részleteivel nem untatnálak benneteket.
Amit viszont érdemes megemlíteni, hogy ennek a projektnek nekünk is kétszer kellett nekifutnunk, mert első körben egy Punto 3 1.9 JTD váltót raktunk fel mivel ebben csak 3000 km volt és itt elkövettük azt a hibát, hogy nem néztünk utána a 3-as Punto áttételeinek. Aztán az első próbaúton szembesültünk azzal, hogy teljes egészében megegyezik a 3-as Punto JTD és a Marea JTD váltóáttétele, tehát azon kívül, hogy egy kevés km-es váltót tettünk fel, nem csináltunk semmit.
Elkúrtuk, nem kicsit, nagyon. Ebből az következik, hogy csak és kizárólag a 2-es Punto áttételezése felel meg a mi célunknak.

Ismét a nyakamba vettem Olaszországot és sikerült találni egy keveset futott 2-es Punto váltót, de itt már nem bíztuk a véletlenre a dolgot és szétszedtük mindkét váltót (eredeti Marea ill. 2-es Punto), hogy megszámoljuk a fogakat.

Váltók darabokban (1) Áttétel különbségek (1) Áttétel különbségek (2)

Innen kezdve a dolog a várakozásoknak megfelelően alakult, hiszen a képeken is jól látszik, hogy a végáttétel lényegesen hosszabb a Punto esetében mert nem csak a hajtott fogaskerék kisebb 1 foggal, de a hajtó is nagyobb 1-el.

Következhetett az összeszerelés, ahol az egyetlen dolog amire külön oda kell figyelni, hogy az 5. fokozat alatti tartókonzol a Marea-é legyen, mert csak ehhez lehet rögzíteni a Marea váltótartó bakját. Tulajdonképpen összesen ennyi a különbség a két váltó között, ezen kívül egy tőcsavart kell kicserélni a hossza miatt ill. a kuplung munkahengert.

Ez az egyetlen alkatrész, amit meg kell tartani az eredeti váltóból, hogy fel tudjuk fogatni a váltótartó bakot:
Marea váltótartóbak tartókonzol

Itt jól látszik, hogy miért:
Konzolok közötti különbségek

Az összeszerelés után következhetett a végső próba, aminek az eredményét itt láthatjátok:
A végeredmény

Az autó embera cartárs tulajdona, a tapasztalatokról bővebben ő tud beszámolni.

A munkálatok a Lönci Bt. telephelyén készültek, további információ itt.


A tulajdonos véleménye/tapasztalata:

A tapasztalatok továbbra is kedvezőek :)
A leírás nem tudom mennyire lesz korrekt, mert hát ugye fel "kellett" kerülni az új kerekeknek (195/55 R15 vs. 185/65 R14), meg úgy néz ki holnap bele ugrik egy diszkrét kis chip is az autóba.

Tehát eddig ami látszott, a fogyi az lecsúszott úgy 2-3 dl-el vegyes használatban, ami az esetemben 6,5 után 6,2-6,3 (EGR szelep nélkül, bár az nem tudom mennyit szól bele), fele város fele országuton, ott is úgy 110-120.

Az új váltóval a következő dolgok szembetűnőek: városban vígan elpöfög 3.ban, ritkán 4.ben, de itt már azt jelenti hogy 70-80, ami ugye hát, nem annyira városi.....szóval kint ha akarom tartani a szabályokat (90) nem is kell 5.be kapcsolni. Elég 100-110 től felkapcsolni. És amit nagyon vártam: 5.ben nagyon kénylemesen megy 110-120-al, a legjobb tartományban, ez az érzés előtte kb. 100 nál jelenkezett. Alapban is van elég ereje ehhez (ettől kicsit tartottam), tényleg nem sokat vesztett rugalmasságából. Mondhatni 5.ben 140-150-ig jobban megy el. Röviden ennyi.

Most jön a nyaralás hosszú távok, stb. utána lesz korrekt még leírni egyet s mást.
Hát ennyi, mintha egy másik autó lenne. Élmény.

Lönci Mesternek köszönet érte!

© 2007 Lönci