» Fiat emblémák
2007. június 23. | Beküldte: Ocsy
1899
A Fabbrica Italiana di Automobili Torino S.A. 1899-ben egy torinói festőt, Giovanni Carpanettót bízta meg egy reklámplakát elkészítésével az új vállalkozás megalapításának alkalmából. Carpanetto a poszter bal felső sarkába egy kis pergament festett, melyen a cég nevének kezdőbetűi, azaz a F.I.A.T. volt olvasható. A betűk pontokkal történő szétválasztásával el akarta kerülni, hogy azokat „fiat”-ként egybeolvassák az emberek, mivel ennek a szónak a jelentése latinul „legyen”, aminek így félreérthetően bibliai utalása lett volna (vö. „Legyen világosság!”). Ebből a kis pergamenből készült el a cég első emblémája, amely a 3 1/2 HP modellel együtt mutatkozott be. Ez egy rokokó stílusú bronzplakett volt, rajta a vállalat teljes nevével, alatta a F.I.A.T. betűkkel (ezzel tehát még nem a cég hivatalos nevét, csak az általa gyártott termék márkáját jelölték) és a jármű sorozatszámával. A logó tökéletesen illett a korszak stílusához, illetve az akkori automobilokhoz, melyek még inkább hasonlítottak lovaskocsikhoz, mint a mai autókhoz.
1901
Két évvel a vállalat megalapítása után a termelés kezdett felfutni, és a Fiat kisszériás „ló nélküli kocsik” gyártása helyett már formatervezett gépkocsikat készített nagyobb sorozatokban. Az 1901-ben bemutatott 12 HP-t már exportálták is: Franciaországba szállítottak belőle. A típust a cég egy igazi védjegy létrehozásával is meg akarta különböztetni, amihez új emblémát terveztek. Ez egy liberty stílusban (a 19. század végének, 20. század elejének kiemelkedő építészeti irányzata) megrajzolt, kékre és aranyszínűre zománcozott bronzplakett volt, amelyről elhagyták a Carpanetto rajzolta betűket. Helyettük az embléma közepére egy négyszögbe zárt, pontok nélküli FIAT feliratot helyeztek, amelyben az A betű jobb oldalának felső része kissé elhajlott, teret engedve a T betűnek. A felirat az egyensúlyt, az egységet, az identitást volt hivatott hordozni. A betűk közötti pontok elhagyása azt jelezte, hogy a FIAT betűszó köznapi használatba került, ezért már nem volt félreérthető jelentése. Ennek ellenére a teljes cégnév is rákerült az emblémára, de csak alulra, kis betűkkel, ezáltal a figyelmet a középen, nagyban elhelyezett FIAT névre terelték. További grafikus szimbólumok is helyet kaptak a plaketten: a nevet arany sugarakkal körülvevő felkelő nap, mint az élet jelképe, illetve a név két oldalán emelkedő bokrok, amelyek a cég rohamos növekedésére, virágzására utaltak. Az embléma felső részére az autó alvázszámát vésték.
1904
1903-tól a Fiat egyre jelentősebb szerepet töltött be az autógyártók között: Franciaország és Anglia mellett már Amerikába is exportált járműveket. Ekkorra a FIAT név már nemcsak a termékeket, hanem az egész vállalatot jelképezte, amelyet az 1904-ben megjelent, Roberto Biscaretti által tervezett újabb emblémán a teljes cégnév (illetve az alvázszám) elhagyása is jelzett. Ezt az ovális plakettet több mint két évtizedig használták. Stilizált liberty stílusú rajzolata hasonlított a korábbi változatra: felkelő nap a porosz kék háttér előtt. A FIAT felirat is ugyanaz maradt, mint az 1901-es emblémán, de a betűk vastagabbak lettek, és köréjük új, spártai jellegű dekoráció került. Ez a jelvény nem sokkal később a cég logójává vált, még a hivatalos levélpapírokon is megjelent a FIAT nevet hátulról beragyogó felkelő nap. A 24-32 HP típustól kezdve pedig a plakett állandó, egységesített helyet kapott az összes Fiat modell hűtőjének tetején. 1912-ig nem is változott: ekkor az új Zero körte formájú hűtőjéhez igazítva egy kissé meghajlították. 1921-ben megjelent az újabb, kör alakú embléma, de az 501 és 502 gyártásának 1926-os leállításáig az ovális is használatban maradt.
1921
Ez a jelvény, amely fehér alapon hordozta a pirossal írott FIAT nevet, a tizenkét hengeres 520 Superfiaton és a hathengeres 519-es típuson mutatkozott be. 1934-ig az összes 6 hengeres motorral szerelt Fiatot ezzel az emblémával látták el. A kör alakú márkajelzést nem ekkor használták először: már szerepelt a 801-es sportmodellen is, amely az I. világháború után vett részt Grand Prix versenyeken, de világviszonylatban a Superfiat ismertette meg és terjesztette el. Ez az embléma a következő pár évben csak kisebb módosításokon esett át, mint például a név és a háttér színének változása.
1925
Az 1921-es jelvény ezen változata, amely kék háttér előtt fehérben tartalmazta a márkanevet, négy évig volt használatban. 1925-ben az 509-esen tűnt fel először, amelyből összesen 90.000 darab készült, és alig egy év alatt Olaszország legnépszerűbb autója lett.
1929
1929-ben az 514-es az 509 korábbi emblémáját kapta, csak a háttérszín kékje változott.
1931
Az 515-össel vezették be a nagysorozatú autóknál a vörös háttér előtt ezüst betűkkel írt kör alakú jelvényt 1931-ben. Ezt már a 806-os versenyautó is viselte korábban, amellyel 1927. szeptember 4-én Pietro Bordino 152 km/h átlagsebességgel nyerte meg a monzai Milano Grand Prix-t. A 806-os volt az utolsó Fiat sportkocsi, ami versenyre épült. Ezután a cég a tömegtermelésű autók gyártására koncentrált, mely máig meghatározó eleme üzleti stratégiájának.
1931-ben egy másik, teljesen új, négyszög alakú embléma is megjelent az 524-esen, amely az aerodinamikus karosszériaforma kialakulásával a hűtő helyét átvett függőleges ráccsal összhangban, megnyújtva hangsúlyozta a FIAT név betűit. Ahogy a korábbi Fiat jelvényeket, ezt is erősen befolyásolta a kor építészeti stílusa, amelyet a szabályosság és a formai precizitás jellemzett. A II. világháború alatt is, sőt, néhány kisebb változtatástól eltekintve egészen az 1960-as évek végéig használatban maradt.
1932
Az 1932-es változat alapja keskenyebb lett, így trapéz formát kapott; sarkait kissé lekerekítették. A híres és nagyon népszerű 508 Balilla típus orrát ékesítette először.
1938
Az 1938-as különleges, pajzs alakú embléma a 2800-as nagykocsit díszítette.
1959
Az 1931-ben bevezetett négyszögletű jelvényen 30 éven keresztül nem történt jelentős változtatás, de 1959-ben újratervezték, hogy alkalmassá tegyék a két új modell, az 1800-as és a 2100-as magasabb presztízsének tükrözésére. Az embléma nagyobb lett, szegélyét pedig lekerekítették. A négyszögletű márkajel utoljára a 850-esen, a 124-esen és a 127-esen szerepelt. Kivéve a sportos Coupé és Spider változatokat, amelyeket az 1920-as évek kerek emblémáival láttak el.
1965
1965-től a kerek, vörös alapon fehér feliratos, babérkoszorúval keretezett embléma újra megjelent pár évre, de csak a sportmodelleken: a 850 Coupén és Spideren, a Fiat Dinón, a 124-esen és a 131 Abarth változaton. Valójában a Fiat ezzel a szimbólummal a nagy teljesítményű autók terén továbbra is létező szakértelmét és elhivatottságát kívánta hangsúlyozni azon ügyfelei részére, akiket elsősorban az ilyen modellek érdekeltek. Ugyanakkor a többi típuson továbbra is a szögletes emblémát használták, amely addigra a cég hivatalos védjegyévé vált.
1968
Az 1960-as években a Fiat megnégyszerezte a gyártott autók mennyiségét az előző évtizedhez képest, és már 150 országba exportálta termékeit. Ez arra ösztönözte a vállalatot, hogy olyan egységes arculattal és modern emblémával jelenjen meg a vásárlók előtt, amely első látásra azonosíthatóvá teszi a hirdetésekben, reklámokban a világ minden táján. Így jött létre 1968-ban a négy, 18 fokban döntött négyszögben dőlt „univers” betűtípussal írt, kék alapon fehér FIAT felirat (az első néhány évben az autókon lévő embléma fekete hátteret kapott). Ez 1982-ig nemcsak a Fiat gépkocsik, hanem az egész Fiat Csoport védjegye is volt, amely a holdingon belüli márkák összetartozását jelképezte.
1982
1982-ben először a Panda hűtőrácsán jelent meg a négy döntött négyszög stilizált változata, az öt ferde vonal. Ez a két jelvény 1991-ig felváltva szerepelt az egyes típusok orrán. Az akkor bemutatott Cinquecento viszont már mindkettőt egyszerre viselte, az öt vonalat elöl, a négy négyszöget (mint a Fiat Csoport logóját) pedig hátul. Ezután a kék alapú öt vonalas embléma gyakorlatilag már nem változott, csak méretben igazodott a különböző modellek hűtőmaszkjához.
1999
1999-ben a Fiat alapításának 100. évfordulóján, az új Punto bemutatásával egyidőben visszatért az 1920-as évek legendás kör alakú babérkoszorús plakettjéhez, kék mezőben ezüst FIAT felirattal. A Centro Stile Fiat (a Fiat saját formatervező központja) által rajzolt régi-új emblémával a cég a gyökerekhez való visszatérést, ugyanakkor a megújulást is jelezni kívánta, a „változást a folytonosságban”, a modern idők fényében újraalkotott múltbeli dicsőséget. A Fiat Csoport védjegye, a négy döntött négyszög az autók hátulján továbbra is megmaradt.
2007
Történetének legnagyobb pénzügyi válságából kilábalva, az újrakezdés szimbólumaként az új Bravón mutatta be a Fiat legújabb emblémáját 2007-ben. A babérkoszorú helyét egyszerű krómkeret vette át, a hagyományos rajzolatú, fehér FIAT felirat a múlt nagy teljesítményű modelljeit idéző vörös hátteret kapott, ezzel is erősítve az elsősorban unalmas formaterve miatt a piacon gyengén szerepelt Stilo utódjának dinamikus, sportos stílusát, amellyel a cég az igazi olasz formák szerelmeseit igyekezett visszacsábítani vevőkörébe az alsó-középkategóriás autók piacán is.
Forrás: Fiat New Zealand
A Fabbrica Italiana di Automobili Torino S.A. 1899-ben egy torinói festőt, Giovanni Carpanettót bízta meg egy reklámplakát elkészítésével az új vállalkozás megalapításának alkalmából. Carpanetto a poszter bal felső sarkába egy kis pergament festett, melyen a cég nevének kezdőbetűi, azaz a F.I.A.T. volt olvasható. A betűk pontokkal történő szétválasztásával el akarta kerülni, hogy azokat „fiat”-ként egybeolvassák az emberek, mivel ennek a szónak a jelentése latinul „legyen”, aminek így félreérthetően bibliai utalása lett volna (vö. „Legyen világosság!”). Ebből a kis pergamenből készült el a cég első emblémája, amely a 3 1/2 HP modellel együtt mutatkozott be. Ez egy rokokó stílusú bronzplakett volt, rajta a vállalat teljes nevével, alatta a F.I.A.T. betűkkel (ezzel tehát még nem a cég hivatalos nevét, csak az általa gyártott termék márkáját jelölték) és a jármű sorozatszámával. A logó tökéletesen illett a korszak stílusához, illetve az akkori automobilokhoz, melyek még inkább hasonlítottak lovaskocsikhoz, mint a mai autókhoz.
1901
Két évvel a vállalat megalapítása után a termelés kezdett felfutni, és a Fiat kisszériás „ló nélküli kocsik” gyártása helyett már formatervezett gépkocsikat készített nagyobb sorozatokban. Az 1901-ben bemutatott 12 HP-t már exportálták is: Franciaországba szállítottak belőle. A típust a cég egy igazi védjegy létrehozásával is meg akarta különböztetni, amihez új emblémát terveztek. Ez egy liberty stílusban (a 19. század végének, 20. század elejének kiemelkedő építészeti irányzata) megrajzolt, kékre és aranyszínűre zománcozott bronzplakett volt, amelyről elhagyták a Carpanetto rajzolta betűket. Helyettük az embléma közepére egy négyszögbe zárt, pontok nélküli FIAT feliratot helyeztek, amelyben az A betű jobb oldalának felső része kissé elhajlott, teret engedve a T betűnek. A felirat az egyensúlyt, az egységet, az identitást volt hivatott hordozni. A betűk közötti pontok elhagyása azt jelezte, hogy a FIAT betűszó köznapi használatba került, ezért már nem volt félreérthető jelentése. Ennek ellenére a teljes cégnév is rákerült az emblémára, de csak alulra, kis betűkkel, ezáltal a figyelmet a középen, nagyban elhelyezett FIAT névre terelték. További grafikus szimbólumok is helyet kaptak a plaketten: a nevet arany sugarakkal körülvevő felkelő nap, mint az élet jelképe, illetve a név két oldalán emelkedő bokrok, amelyek a cég rohamos növekedésére, virágzására utaltak. Az embléma felső részére az autó alvázszámát vésték.
1904
1903-tól a Fiat egyre jelentősebb szerepet töltött be az autógyártók között: Franciaország és Anglia mellett már Amerikába is exportált járműveket. Ekkorra a FIAT név már nemcsak a termékeket, hanem az egész vállalatot jelképezte, amelyet az 1904-ben megjelent, Roberto Biscaretti által tervezett újabb emblémán a teljes cégnév (illetve az alvázszám) elhagyása is jelzett. Ezt az ovális plakettet több mint két évtizedig használták. Stilizált liberty stílusú rajzolata hasonlított a korábbi változatra: felkelő nap a porosz kék háttér előtt. A FIAT felirat is ugyanaz maradt, mint az 1901-es emblémán, de a betűk vastagabbak lettek, és köréjük új, spártai jellegű dekoráció került. Ez a jelvény nem sokkal később a cég logójává vált, még a hivatalos levélpapírokon is megjelent a FIAT nevet hátulról beragyogó felkelő nap. A 24-32 HP típustól kezdve pedig a plakett állandó, egységesített helyet kapott az összes Fiat modell hűtőjének tetején. 1912-ig nem is változott: ekkor az új Zero körte formájú hűtőjéhez igazítva egy kissé meghajlították. 1921-ben megjelent az újabb, kör alakú embléma, de az 501 és 502 gyártásának 1926-os leállításáig az ovális is használatban maradt.
1921
Ez a jelvény, amely fehér alapon hordozta a pirossal írott FIAT nevet, a tizenkét hengeres 520 Superfiaton és a hathengeres 519-es típuson mutatkozott be. 1934-ig az összes 6 hengeres motorral szerelt Fiatot ezzel az emblémával látták el. A kör alakú márkajelzést nem ekkor használták először: már szerepelt a 801-es sportmodellen is, amely az I. világháború után vett részt Grand Prix versenyeken, de világviszonylatban a Superfiat ismertette meg és terjesztette el. Ez az embléma a következő pár évben csak kisebb módosításokon esett át, mint például a név és a háttér színének változása.
1925
Az 1921-es jelvény ezen változata, amely kék háttér előtt fehérben tartalmazta a márkanevet, négy évig volt használatban. 1925-ben az 509-esen tűnt fel először, amelyből összesen 90.000 darab készült, és alig egy év alatt Olaszország legnépszerűbb autója lett.
1929
1929-ben az 514-es az 509 korábbi emblémáját kapta, csak a háttérszín kékje változott.
1931
Az 515-össel vezették be a nagysorozatú autóknál a vörös háttér előtt ezüst betűkkel írt kör alakú jelvényt 1931-ben. Ezt már a 806-os versenyautó is viselte korábban, amellyel 1927. szeptember 4-én Pietro Bordino 152 km/h átlagsebességgel nyerte meg a monzai Milano Grand Prix-t. A 806-os volt az utolsó Fiat sportkocsi, ami versenyre épült. Ezután a cég a tömegtermelésű autók gyártására koncentrált, mely máig meghatározó eleme üzleti stratégiájának.
1931-ben egy másik, teljesen új, négyszög alakú embléma is megjelent az 524-esen, amely az aerodinamikus karosszériaforma kialakulásával a hűtő helyét átvett függőleges ráccsal összhangban, megnyújtva hangsúlyozta a FIAT név betűit. Ahogy a korábbi Fiat jelvényeket, ezt is erősen befolyásolta a kor építészeti stílusa, amelyet a szabályosság és a formai precizitás jellemzett. A II. világháború alatt is, sőt, néhány kisebb változtatástól eltekintve egészen az 1960-as évek végéig használatban maradt.
1932
Az 1932-es változat alapja keskenyebb lett, így trapéz formát kapott; sarkait kissé lekerekítették. A híres és nagyon népszerű 508 Balilla típus orrát ékesítette először.
1938
Az 1938-as különleges, pajzs alakú embléma a 2800-as nagykocsit díszítette.
1959
Az 1931-ben bevezetett négyszögletű jelvényen 30 éven keresztül nem történt jelentős változtatás, de 1959-ben újratervezték, hogy alkalmassá tegyék a két új modell, az 1800-as és a 2100-as magasabb presztízsének tükrözésére. Az embléma nagyobb lett, szegélyét pedig lekerekítették. A négyszögletű márkajel utoljára a 850-esen, a 124-esen és a 127-esen szerepelt. Kivéve a sportos Coupé és Spider változatokat, amelyeket az 1920-as évek kerek emblémáival láttak el.
1965
1965-től a kerek, vörös alapon fehér feliratos, babérkoszorúval keretezett embléma újra megjelent pár évre, de csak a sportmodelleken: a 850 Coupén és Spideren, a Fiat Dinón, a 124-esen és a 131 Abarth változaton. Valójában a Fiat ezzel a szimbólummal a nagy teljesítményű autók terén továbbra is létező szakértelmét és elhivatottságát kívánta hangsúlyozni azon ügyfelei részére, akiket elsősorban az ilyen modellek érdekeltek. Ugyanakkor a többi típuson továbbra is a szögletes emblémát használták, amely addigra a cég hivatalos védjegyévé vált.
1968
Az 1960-as években a Fiat megnégyszerezte a gyártott autók mennyiségét az előző évtizedhez képest, és már 150 országba exportálta termékeit. Ez arra ösztönözte a vállalatot, hogy olyan egységes arculattal és modern emblémával jelenjen meg a vásárlók előtt, amely első látásra azonosíthatóvá teszi a hirdetésekben, reklámokban a világ minden táján. Így jött létre 1968-ban a négy, 18 fokban döntött négyszögben dőlt „univers” betűtípussal írt, kék alapon fehér FIAT felirat (az első néhány évben az autókon lévő embléma fekete hátteret kapott). Ez 1982-ig nemcsak a Fiat gépkocsik, hanem az egész Fiat Csoport védjegye is volt, amely a holdingon belüli márkák összetartozását jelképezte.
1982
1982-ben először a Panda hűtőrácsán jelent meg a négy döntött négyszög stilizált változata, az öt ferde vonal. Ez a két jelvény 1991-ig felváltva szerepelt az egyes típusok orrán. Az akkor bemutatott Cinquecento viszont már mindkettőt egyszerre viselte, az öt vonalat elöl, a négy négyszöget (mint a Fiat Csoport logóját) pedig hátul. Ezután a kék alapú öt vonalas embléma gyakorlatilag már nem változott, csak méretben igazodott a különböző modellek hűtőmaszkjához.
1999
1999-ben a Fiat alapításának 100. évfordulóján, az új Punto bemutatásával egyidőben visszatért az 1920-as évek legendás kör alakú babérkoszorús plakettjéhez, kék mezőben ezüst FIAT felirattal. A Centro Stile Fiat (a Fiat saját formatervező központja) által rajzolt régi-új emblémával a cég a gyökerekhez való visszatérést, ugyanakkor a megújulást is jelezni kívánta, a „változást a folytonosságban”, a modern idők fényében újraalkotott múltbeli dicsőséget. A Fiat Csoport védjegye, a négy döntött négyszög az autók hátulján továbbra is megmaradt.
2007
Történetének legnagyobb pénzügyi válságából kilábalva, az újrakezdés szimbólumaként az új Bravón mutatta be a Fiat legújabb emblémáját 2007-ben. A babérkoszorú helyét egyszerű krómkeret vette át, a hagyományos rajzolatú, fehér FIAT felirat a múlt nagy teljesítményű modelljeit idéző vörös hátteret kapott, ezzel is erősítve az elsősorban unalmas formaterve miatt a piacon gyengén szerepelt Stilo utódjának dinamikus, sportos stílusát, amellyel a cég az igazi olasz formák szerelmeseit igyekezett visszacsábítani vevőkörébe az alsó-középkategóriás autók piacán is.
Forrás: Fiat New Zealand