» Kormányszervo beépítése
2007. június 12. | Beküldte: koko123
1. Bevezetés
Ezt az összefoglalót elsősorban olyan klubtagoknak és tulajdonosoknak ajánlom, akik szervó nélküli Bravo/Brava-jukat szeretnék átalakítani szervós kivitelűvé. A fiatbravo.hu oldalon rengeteg hasznos információ, leírás megtatálható már, így gondoltam én is megosztom tapasztalataimat a klubtagokkal.
Munkátokhoz ezen a leíráson kívül nagy segítséget nyújthat az ’Etzold’, amelyből én is több ábrát kölcsönöztem. Bizonyos munkafázisok leírására nem térek ki részletesen, mint pl. vezérműszíj felhelyezése, hűtőrendszer légtelenítése stb., mivel ezek leírása részletesen megtatálható az Etzold-ban.
2. Szükséges alkatrészek
A szervókormány beépítéséhez több olyan alkatrészt is be kell szerezni, amelyek nem elsősorban a szervó alkatrészei, de az apró eltérések miatt még szükségesek. A fő egység a kormánymű és a hozzá tartozó szerelvények, valamint nélkülözhetetlenek a különböző hajtáselemek, tartó és feszítő. Célszerű az átalakítást összekötni olyan karbantartási munkálatokkal, amelyeket előbb vagy utóbb úgy is el kell végezni, mint például vezérműszíj csere. A beépítés során ezeket úgy is szét kell szednünk.
Alkatrészek:
– szervókormánymű
– olajtartály
– hidraulika csövek
– olajszivattyú
– generátort és olajszivattyút tartó öntvény
– ECU-t és olajtartályt tartó lemez
– ékszíjtárcsa a főtengelyre
– ékszíjtárcsa a generátorra
– ékszíjtárcsa az olajszivattyúra
– automata szíjfeszítő
– kormánykardán alsó fél
– hosszbordás ékszíj
– feszítőgörgő
– vezérműszíj
– vízpumpa
Szerszámok:
– Torxkulcskészlet
– Villáskulcskészlet
– Imbuszkulcskészlet
– Krovakészlet
– Nyomatékkulcs
3. Az eltérések rövid leírása
A szervó nélküli típus esetében csak a generátor hajtására van szükség, a szíj feszességét pedig manuálisan lehet állítani. A generátort tartó öntvény súlycsökkentés miatt le van egyszerűsítve, így a szivattyút nem lehet rá felszerelni. A szivattyú meghajtásához egy szélesebb hosszbordás ékszíjra van szükség, és minden hajtásban résztvevő egységhez kell a szélesebb bordás ékszíjtárcsa is. (1. ábra - szervó nélküli 4 bordás) A szervós változat – 6 bordás – ékszíjának feszességét már automata szíjfeszítő végzi.
1. ábra
A kormánykerék a kormánymű bordázott tengelyvégéhez a kormányrúddal, vagyis egy kardántengellyel kapcsolódik a gázpedál és kuplung között. (2. ábra) A bordázott tengelyvég azonban nem egyezik meg a két kormánymű esetén, ezért szükség van a kardántengely alsó felére is. Ez szerencsére könnyen kiszerelhető, mert a kardántengely hossza változtatható, és szét is húzható az egymásba csúsztatott kialakítás miatt.
2. ábra
Az olaj kiegyenlítő tartályát, valamint az ECU-t – amint az ábrán is látható –, egy tartólemezre kell felcsavarozni, ami a szervó nélküli változatnál nem található meg. (3. ábra)
3. ábra
4. Kormánymű kiszerelése
Első lépésben vegyük le az akkumulátor testkábelét. Engedjük le a hűtővizet, majd mielőtt a kerekeket levesszük és alábakoljuk a gépkocsit, célszerű lebontani a generátort, a vezérműszíjat és vegyük le a generátort tartó öntvényt is. Szereljük le az első kerekeket, bakoljuk alá a gépkocsit és végezzük el a szükséges összejelöléseket az Etzold szerint.
Következik a nyomtávrúd kiszerelése (4.a ábra), amelyre a könyvben is találtok leírást, de ehhez megjegyeznék pár dolgot. Etzold szerint arra kell figyelni, hogy amikor kicsavarjuk a nyomtávrudat a csuklóból, mérjük meg a csukló felcsavarási hosszát, és jegyezzük meg a menetek számát, hogy a csuklót és a rudat a visszaszereléskor ugyanolyan hosszúságra tudjuk beállítani. Ezeket az adatokat a biztonság kedvéért meg kell mérni és számolni, de a mi esetünkben, mivel nem ugyanaz a kormánymű lesz visszaszerelve, nem biztos, hogy ezek az értékek a jó beállításhoz fognak vezetni. Ezért én még egy kiegészítő, beállítást segítő műveletet iktattam be. A kormánykerék egyenesbe állítását követően felvetítettem a féktárcsák síkjait a doblemezekre, még a nyomtávrúd ellenanyájának lelazítása előtt. Miután az új kormánymű bent lesz, ezekhez a jelölésekhez egyszerűen beállítható a két féktárcsa síkjának a helyzete. Egyidejűleg ugyanott kell állnia mindkettőnek, különben a kerékösszetartást nem sikerül pontosan visszaállítanunk.
4.a ábra
4.b ábra
A nyomtávrúdfejet nem feltétlen kell leszerelni, viszont meg kell vizsgálni az állapotát, és szükség esetén cserélni kell. (4.b ábra)
Következő lépés a kormányrúd függetlenítése, amelyet egyszerűen el lehet végezni. A gázpedál mellett kapcsolódik a kormányrúd a kormányműhöz, amit egy önzáró anya levételével oldunk. A kormányrudat felfelé lehúzzuk a bordázott tengelyvégről. A kormánymű kivétele után majd lesz arra is elegendő hely, hogy a kormányrudat széthúzzuk és kicseréljük a másik típusú rúdra, amely a szervós változat bordázott csonkjára illeszkedik.
A kormányműhöz kapcsolódik még a váltó rudazata is. A rudazatot ki kell pattintani a kormánymű tetején található gömbfejről. Ezután kezdődhet ténylegesen a kormánymű kivétele.
A kormánymű a gépkocsi első futóművének a kereszttartójára van felszerelve (5. ábra). A két rögzítő csavart a kereszttartó alján találjátok meg. Kivételük után a kormányművet ki kell fordítani a kocsiszekrényből, ugyanis a bordás tengelyvég még belóg az utastérbe. Ekkor már az egész szerelvényt ki tudjuk húzni valamelyik irányba, de célszerű a vezetőoldali kerékjárati ívnél, mivel ahhoz van közelebb a bordázott csonk.
5. ábra
5. Beépítés
A folyamat tulajdonképpen a kiszerelés inverze. Első lépésben helyezzük be a kormányrudat, majd a kormányművet, de még ne kössük össze őket. A csavarokat húzzuk meg a megfelelő nyomatékkal. (A kormánymű csonkja és a karosszéria között található egy szigetelő szivacsgyűrű, ha ez kiesett, ne felejtsük el visszatenni a padlólemezbe.)
Pattintsuk vissza a váltó rudazatát a kormányműre. (6. ábra)
6. ábra
A szerelés során a 7. „robbantott” ábrát érdemes nyomon követni, mert igen jól tükrözi a felépítményt, valamint a tételszámokra is utalok a leírásban. Az itt látható összes alkatrészt be kell szerezni az átépítéshez (alkatrészek felsorolva a mellékletben).
Szereljük fel az ECU alá a tartólemezt (2 jelű alkatrész), valamint a szervóolaj tartályát (1 jelű alkatrész). Kössük be a hidraulika csöveket (4-es és 5-ös alkatrész) a kormányműbe, mivel most még könnyebben hozzáférhető.
7. ábra
Szereljük be a nyomtávrudat a nyomtávrúdfejbe és állítsuk be egyidejűleg a két kerék összetartását a jelölések alapján (8. ábra). A beállítás után fixálhatjuk a kormánykereket is, a kormányt egyenesbe állítva nyomjuk a kormányrudat a bordázott csonkra, és önzáró csavarral rögzítsük. (9. ábra) (Aki nem biztos a beállításban, az szervízben, műhelyben is beállítathatja utólag.)
8. ábra
9. ábra
A motor és a hajtás összeszerelését a tartó öntvény felcsavarozásával kezdjük. Az öntvény úgy is könnyen felcsavarozható, ha a generátor és a szervószivattyú már fel van rá építve. (10. ábra)
10. ábra
Figyeljünk arra, hogy az öntvényből ne hagyjuk ki a feszítőgörgő csavarját, amely egy horonyban csúszkálhat. Itt elvégezhető egyúttal a vízpumpa cseréje is. Helyezzük fel a vezérműszíjat. Cseréljük a szíjtárcsát a főtengelyen is, és helyezzük fel a hosszbordás ékszíjat. (11. ábra)
11. ábra
Kössük be a generátort és a szervószivattyú csöveit is. (12.a - 12.b ábra)
12.a ábra
12.b ábra
A további összeszerelésekre már nem térnék ki, minden megtalálható az Etzold-ban, (az olaj feltöltése - légtelenítése, hűtővíz feltöltése - légtelenítése stb.)
Mindenkinek jó munkát kívánok!
Koko123
Melléklet
Szervókormánymű alkatrészlista (7. ábra)
1. Olajtartály
2. Tartólemez
3. Hidraulika cső (tartály-szivattyú)
4. Hidraulika cső (szivattyú-kormánymű)
5. Hidraulika cső (kormánymű-olajtartály) (13. ábra)
13. ábra
6. Rögzítő csavar (hidraulika)
7. Rögzítő csavar (hidraulika)
8. Persely (tartólemez)
9. Rögzítő csavar összegezve a rézalátétekkel
10. Bilincs (tartólemez)
11. Rézalátét (kormánymű)
12. Bilincs (olajtartály, szivattyú)
13. Rögzítő csavar (tartólemez)
14. Alátét (tartólemez)
15. Rögzítő csavar összegezve a rézalátétekkel
16. Gumidugó
17. Rézalátét (kormánymű)
18. Alátét (olajtartály)
19. Rögzítő csavar (olajtartály-tartólemez)
20. Alátét (tartólemez)
21. Rögzítő csavar (tartólemez)
22. Rézalátét (szivattyú)
23. Olajtartály zárókupak
24. SGR41208 - Olajszivattyú
25. SGR41201 – Kormánymű
Ezt az összefoglalót elsősorban olyan klubtagoknak és tulajdonosoknak ajánlom, akik szervó nélküli Bravo/Brava-jukat szeretnék átalakítani szervós kivitelűvé. A fiatbravo.hu oldalon rengeteg hasznos információ, leírás megtatálható már, így gondoltam én is megosztom tapasztalataimat a klubtagokkal.
Munkátokhoz ezen a leíráson kívül nagy segítséget nyújthat az ’Etzold’, amelyből én is több ábrát kölcsönöztem. Bizonyos munkafázisok leírására nem térek ki részletesen, mint pl. vezérműszíj felhelyezése, hűtőrendszer légtelenítése stb., mivel ezek leírása részletesen megtatálható az Etzold-ban.
2. Szükséges alkatrészek
A szervókormány beépítéséhez több olyan alkatrészt is be kell szerezni, amelyek nem elsősorban a szervó alkatrészei, de az apró eltérések miatt még szükségesek. A fő egység a kormánymű és a hozzá tartozó szerelvények, valamint nélkülözhetetlenek a különböző hajtáselemek, tartó és feszítő. Célszerű az átalakítást összekötni olyan karbantartási munkálatokkal, amelyeket előbb vagy utóbb úgy is el kell végezni, mint például vezérműszíj csere. A beépítés során ezeket úgy is szét kell szednünk.
Alkatrészek:
– szervókormánymű
– olajtartály
– hidraulika csövek
– olajszivattyú
– generátort és olajszivattyút tartó öntvény
– ECU-t és olajtartályt tartó lemez
– ékszíjtárcsa a főtengelyre
– ékszíjtárcsa a generátorra
– ékszíjtárcsa az olajszivattyúra
– automata szíjfeszítő
– kormánykardán alsó fél
– hosszbordás ékszíj
– feszítőgörgő
– vezérműszíj
– vízpumpa
Szerszámok:
– Torxkulcskészlet
– Villáskulcskészlet
– Imbuszkulcskészlet
– Krovakészlet
– Nyomatékkulcs
3. Az eltérések rövid leírása
A szervó nélküli típus esetében csak a generátor hajtására van szükség, a szíj feszességét pedig manuálisan lehet állítani. A generátort tartó öntvény súlycsökkentés miatt le van egyszerűsítve, így a szivattyút nem lehet rá felszerelni. A szivattyú meghajtásához egy szélesebb hosszbordás ékszíjra van szükség, és minden hajtásban résztvevő egységhez kell a szélesebb bordás ékszíjtárcsa is. (1. ábra - szervó nélküli 4 bordás) A szervós változat – 6 bordás – ékszíjának feszességét már automata szíjfeszítő végzi.
1. ábra
A kormánykerék a kormánymű bordázott tengelyvégéhez a kormányrúddal, vagyis egy kardántengellyel kapcsolódik a gázpedál és kuplung között. (2. ábra) A bordázott tengelyvég azonban nem egyezik meg a két kormánymű esetén, ezért szükség van a kardántengely alsó felére is. Ez szerencsére könnyen kiszerelhető, mert a kardántengely hossza változtatható, és szét is húzható az egymásba csúsztatott kialakítás miatt.
2. ábra
Az olaj kiegyenlítő tartályát, valamint az ECU-t – amint az ábrán is látható –, egy tartólemezre kell felcsavarozni, ami a szervó nélküli változatnál nem található meg. (3. ábra)
3. ábra
4. Kormánymű kiszerelése
Első lépésben vegyük le az akkumulátor testkábelét. Engedjük le a hűtővizet, majd mielőtt a kerekeket levesszük és alábakoljuk a gépkocsit, célszerű lebontani a generátort, a vezérműszíjat és vegyük le a generátort tartó öntvényt is. Szereljük le az első kerekeket, bakoljuk alá a gépkocsit és végezzük el a szükséges összejelöléseket az Etzold szerint.
Következik a nyomtávrúd kiszerelése (4.a ábra), amelyre a könyvben is találtok leírást, de ehhez megjegyeznék pár dolgot. Etzold szerint arra kell figyelni, hogy amikor kicsavarjuk a nyomtávrudat a csuklóból, mérjük meg a csukló felcsavarási hosszát, és jegyezzük meg a menetek számát, hogy a csuklót és a rudat a visszaszereléskor ugyanolyan hosszúságra tudjuk beállítani. Ezeket az adatokat a biztonság kedvéért meg kell mérni és számolni, de a mi esetünkben, mivel nem ugyanaz a kormánymű lesz visszaszerelve, nem biztos, hogy ezek az értékek a jó beállításhoz fognak vezetni. Ezért én még egy kiegészítő, beállítást segítő műveletet iktattam be. A kormánykerék egyenesbe állítását követően felvetítettem a féktárcsák síkjait a doblemezekre, még a nyomtávrúd ellenanyájának lelazítása előtt. Miután az új kormánymű bent lesz, ezekhez a jelölésekhez egyszerűen beállítható a két féktárcsa síkjának a helyzete. Egyidejűleg ugyanott kell állnia mindkettőnek, különben a kerékösszetartást nem sikerül pontosan visszaállítanunk.
4.a ábra
4.b ábra
A nyomtávrúdfejet nem feltétlen kell leszerelni, viszont meg kell vizsgálni az állapotát, és szükség esetén cserélni kell. (4.b ábra)
Következő lépés a kormányrúd függetlenítése, amelyet egyszerűen el lehet végezni. A gázpedál mellett kapcsolódik a kormányrúd a kormányműhöz, amit egy önzáró anya levételével oldunk. A kormányrudat felfelé lehúzzuk a bordázott tengelyvégről. A kormánymű kivétele után majd lesz arra is elegendő hely, hogy a kormányrudat széthúzzuk és kicseréljük a másik típusú rúdra, amely a szervós változat bordázott csonkjára illeszkedik.
A kormányműhöz kapcsolódik még a váltó rudazata is. A rudazatot ki kell pattintani a kormánymű tetején található gömbfejről. Ezután kezdődhet ténylegesen a kormánymű kivétele.
A kormánymű a gépkocsi első futóművének a kereszttartójára van felszerelve (5. ábra). A két rögzítő csavart a kereszttartó alján találjátok meg. Kivételük után a kormányművet ki kell fordítani a kocsiszekrényből, ugyanis a bordás tengelyvég még belóg az utastérbe. Ekkor már az egész szerelvényt ki tudjuk húzni valamelyik irányba, de célszerű a vezetőoldali kerékjárati ívnél, mivel ahhoz van közelebb a bordázott csonk.
5. ábra
5. Beépítés
A folyamat tulajdonképpen a kiszerelés inverze. Első lépésben helyezzük be a kormányrudat, majd a kormányművet, de még ne kössük össze őket. A csavarokat húzzuk meg a megfelelő nyomatékkal. (A kormánymű csonkja és a karosszéria között található egy szigetelő szivacsgyűrű, ha ez kiesett, ne felejtsük el visszatenni a padlólemezbe.)
Pattintsuk vissza a váltó rudazatát a kormányműre. (6. ábra)
6. ábra
A szerelés során a 7. „robbantott” ábrát érdemes nyomon követni, mert igen jól tükrözi a felépítményt, valamint a tételszámokra is utalok a leírásban. Az itt látható összes alkatrészt be kell szerezni az átépítéshez (alkatrészek felsorolva a mellékletben).
Szereljük fel az ECU alá a tartólemezt (2 jelű alkatrész), valamint a szervóolaj tartályát (1 jelű alkatrész). Kössük be a hidraulika csöveket (4-es és 5-ös alkatrész) a kormányműbe, mivel most még könnyebben hozzáférhető.
7. ábra
Szereljük be a nyomtávrudat a nyomtávrúdfejbe és állítsuk be egyidejűleg a két kerék összetartását a jelölések alapján (8. ábra). A beállítás után fixálhatjuk a kormánykereket is, a kormányt egyenesbe állítva nyomjuk a kormányrudat a bordázott csonkra, és önzáró csavarral rögzítsük. (9. ábra) (Aki nem biztos a beállításban, az szervízben, műhelyben is beállítathatja utólag.)
8. ábra
9. ábra
A motor és a hajtás összeszerelését a tartó öntvény felcsavarozásával kezdjük. Az öntvény úgy is könnyen felcsavarozható, ha a generátor és a szervószivattyú már fel van rá építve. (10. ábra)
10. ábra
Figyeljünk arra, hogy az öntvényből ne hagyjuk ki a feszítőgörgő csavarját, amely egy horonyban csúszkálhat. Itt elvégezhető egyúttal a vízpumpa cseréje is. Helyezzük fel a vezérműszíjat. Cseréljük a szíjtárcsát a főtengelyen is, és helyezzük fel a hosszbordás ékszíjat. (11. ábra)
11. ábra
Kössük be a generátort és a szervószivattyú csöveit is. (12.a - 12.b ábra)
12.a ábra
12.b ábra
A további összeszerelésekre már nem térnék ki, minden megtalálható az Etzold-ban, (az olaj feltöltése - légtelenítése, hűtővíz feltöltése - légtelenítése stb.)
Mindenkinek jó munkát kívánok!
Koko123
Melléklet
Szervókormánymű alkatrészlista (7. ábra)
1. Olajtartály
2. Tartólemez
3. Hidraulika cső (tartály-szivattyú)
4. Hidraulika cső (szivattyú-kormánymű)
5. Hidraulika cső (kormánymű-olajtartály) (13. ábra)
13. ábra
6. Rögzítő csavar (hidraulika)
7. Rögzítő csavar (hidraulika)
8. Persely (tartólemez)
9. Rögzítő csavar összegezve a rézalátétekkel
10. Bilincs (tartólemez)
11. Rézalátét (kormánymű)
12. Bilincs (olajtartály, szivattyú)
13. Rögzítő csavar (tartólemez)
14. Alátét (tartólemez)
15. Rögzítő csavar összegezve a rézalátétekkel
16. Gumidugó
17. Rézalátét (kormánymű)
18. Alátét (olajtartály)
19. Rögzítő csavar (olajtartály-tartólemez)
20. Alátét (tartólemez)
21. Rögzítő csavar (tartólemez)
22. Rézalátét (szivattyú)
23. Olajtartály zárókupak
24. SGR41208 - Olajszivattyú
25. SGR41201 – Kormánymű