» Bravo/a gumiabroncs és keréktárcsa méretek
2006. június 15. | Beküldte: Ocsy
A keréktárcsák alapvető rögzítési paraméterei a Bravo/a típusnál (és a legtöbb Fiat személyautónál):
A keréktárcsák osztókör (PCD: Pitch Circle Diameter)- és középfurat (CB: Center Bore)-mérete minden esetben 4x98x58!
Ahol:
4: a kerékcsavarok száma
98: a csavarfuratok közepén átmenő képzeletbeli kör átmérője mm-ben
58: a felni középfuratának átmérője mm-ben.
A felni jellemző méretei:
4x98 helyett 4x100-as osztókörű felni is felszerelhető, speciális mozgókúpos (excenteres) csavarok segítségével. 58-asnál kisebb középfuratú keréktárcsa egyáltalán nem használható, nagyobb középfurattal rendelkező felnihez pedig központosító/tehermentesítő gyűrűt kell alkalmazni! Enélkül a felnit nem lehet a kerékagyra pontosan középre felszerelni (a csavarok nem központosítanak teljesen), ezért a kerék rázni fog. A csavarokat és (ha szükséges) a gyűrűt új felni vásárlásánál a vételárnak tartalmaznia kell, mint tartozékot. Amennyiben használt felnit szeretnénk venni, és nem vagyunk biztosak abban, hogy megfelelőek-e a méretei, inkább kérjük szakember segítségét! A nem megfelelően rögzített keréktárcsa balesetet okozhat!
A gyári kerékméretek és az előírt légnyomás-értékek:
* csak szervokormány nélküli változatokon
** hólánc nem használható
* csak szervokormány nélküli változatokon
Pótkerék méretek:
Megjegyzés: mankókerékkel a megengedett maximális sebesség 80 km/h!
* facelift után, az 1.2 (80) 16V, az 1.6 (100) 16V és az 1.8 (115) 16V változatoknál
(A gyári ajánlásban nem szereplő gumiabroncs-váltóméretek kiszámíthatóak az alábbi program segítségével:
Tire size calculator vagy: magyarul.)
A gumiabroncs és a felni jelöléseinek magyarázata:
Gumiabroncs jelölések:
A gumi oldalfalán a gyártó cég nevén és a mintázat típusának megnevezésén kívül az alábbi számok és jelek olvashatóak:
Pl.: 175/65 R 14 82 T
Ahol:
175: A gumi teljes szélessége (nem csak a futófelületé!) mm-ben.
/65: A gumi oldalfalának átmérője (magassága) a teljes szélességhez viszonyítva, százalékban (kivéve pl. a Michelin PAX defekttűrő rendszerét, aminél ez az adat is mm-ben van megadva). Ennél a példánál ez a szélesség 65%-a, azaz 113,75 mm; ebben benne van a keréktárcsa pereme alatt lévő, azáltal takart rész is. Előfordulhat (régebbi jelölésmód), hogy a szélesség után nem áll /szám: ebben az esetben /80-as szériáról van szó.
R (Radial): Radiális felépítés: a gumi tartószálai radiálisan helyezkednek el. A másik gyártási mód a diagonális (D) felépítés, amellyel ma már általában csak veteránautókon találkozhatunk. A radiális és diagonális gumik vegyes alkalmazása egy autón tilos!
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben, amelyre az abroncs felszerelhető.
82: Hordképesség jelzőszám (terhelhetőségi index, Load Index, LI). Az abroncs terhelhetőségét mutatja meg, adott légnyomás mellett. Minden LI értékhez tartozik egy kg érték:
T: Az abronccsal elérhető legnagyobb megengedett sebesség jelzőbetűje (sebességindex, Speed Index, SI). Az egyes SI betűkhöz a következő km/h értékek tartoznak:
Egyéb jelzések a gumin:
TL: Tubeless, azaz tömlő nélküli gumi. Az ilyen abroncshoz nem kell, illetve általában nem is szabad belső gumitömlőt használni.
M+S: Mud+Snow, azaz sár és hó. A téli mintázatok jelölése, helyette gyakran használnak egy hópehely alakú szimbólumot is.
TWI: Tread Wear Indicator, kopásjelző. A nemzetközi szabvány szerint a mintázat profiljának minimum 1,6 mm mélynek kell lennie, ennél kopttabb – a kopásjelzőig lekopott – gumit nem szabad használni. Téli guminál 4 mm profilmélység alatt már csak nyáriként használható az abroncs.
DOT: Az abroncs gyártási időpontjára utaló számsor áll utána (a betűszó a Department Of Transportation, az USA Közlekedési Minisztériuma nevének rövidítése). Ez 1999-ig 3 jegyű volt, 2000-től 4 jegyből áll. Az első két jegy a gyártás hetét, az utolsó egy, illetve két jegy az évét jelenti. Pl.: 339: 1999. 33. hete. 4502: 2002. 45. hete.
Rotation: Az ún. forgásirányos (aszimmetrikus) mintázatú abroncsoknál nyíllal jelölik a gumi felszerelésekor betartandó forgásirányt. A nem forgásirányos (szimmetrikus) mintázatú radiálgumikat bármelyik irányban fel lehet tenni, de csak az első szerelés alkalmával. Később (ha a gumi már több ezer km-t futott) a forgásirányon nem szabad változtatni, mert a gumi tartószálai egy idő után a terhelésnek megfelelő irányba állnak be, és ha ez megváltozik, akkor a szálak elszakadhatnak.
Felni jelölések:
Pl.: 5 1/2 J x 14 ET 37
Ahol:
5 1/2: A keréktárcsa szélessége col/inch/hüvelykben.
J: A kerékpánt-perem magasságának és körvonalának jelzőbetűje (B=alacsonyabb peremalak).
x: Egyrészű, mélyágyas keréktárcsa jele.
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben.
ET 37: Besajtolási mélység (Einpresstiefe, Wheel Offset): a felni függőleges felezési síkja és a kerékagyra való felfekvési síkja közötti távolság mm-ben. Ez az adat alapvető fontosságú a futóműgeometria tulajdonságainak megőrzése szempontjából; függ az autó típusától (ezért a gyári felniadatok az irányadók, kiszámítani csak ezek ismeretében lehet), a felni szélességétől és átmérőjétől is. Értéke a sajtolás mélységének a felni középsíkjához viszonyított mértéke alapján lehet pozítív, negatív és nulla is:
(Az, hogy a felni szélességét és ET számát megváltoztatva hogyan változik a kerék helyzete, az itt található programmal kiszámítható. Ez azonban csak tájékoztató adat, mivel a gyárilag előírttól eltérő ET hatása a futómű geometriájára nemcsak a felni szélességétől függ. Tehát ez alapján még nem lehet megmondani, hogy az adott szélességű és ET számú felni jó-e az adott autóra, csak azt, hogy az eredeti mérethez képest mennyivel fog kintebb vagy bentebb állni a kerék a kerékdobban a kerékagyhoz képest.)
Felni és gumi méretszámok összefoglalása (a két rajz nem azonos méretarányú):
© 2006 Öcsy
A keréktárcsák osztókör (PCD: Pitch Circle Diameter)- és középfurat (CB: Center Bore)-mérete minden esetben 4x98x58!
Ahol:
4: a kerékcsavarok száma
98: a csavarfuratok közepén átmenő képzeletbeli kör átmérője mm-ben
58: a felni középfuratának átmérője mm-ben.
A felni jellemző méretei:
4x98 helyett 4x100-as osztókörű felni is felszerelhető, speciális mozgókúpos (excenteres) csavarok segítségével. 58-asnál kisebb középfuratú keréktárcsa egyáltalán nem használható, nagyobb középfurattal rendelkező felnihez pedig központosító/tehermentesítő gyűrűt kell alkalmazni! Enélkül a felnit nem lehet a kerékagyra pontosan középre felszerelni (a csavarok nem központosítanak teljesen), ezért a kerék rázni fog. A csavarokat és (ha szükséges) a gyűrűt új felni vásárlásánál a vételárnak tartalmaznia kell, mint tartozékot. Amennyiben használt felnit szeretnénk venni, és nem vagyunk biztosak abban, hogy megfelelőek-e a méretei, inkább kérjük szakember segítségét! A nem megfelelően rögzített keréktárcsa balesetet okozhat!
A gyári kerékméretek és az előírt légnyomás-értékek:
Bravo | Felni | Gumi | Előírt nyomás hidegen, bar (melegen: -0,3; téli gumi: +0,2) |
||||
Közepes terhelésnél | Teljes terhelésnél | ||||||
Elöl | Hátul | Elöl | Hátul | ||||
1.2 16V | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | ||
1.4 12V | 5 1/2Jx14 ET32* | 165/65 R14 78T* | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | ||
1.6 16V | 5 1/2Jx14 ET37 | 185/60 R14 82H | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | |||||||
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | ||
1.8 16V | 6Jx14 ET43 | 185/60 R14 82H | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81V** | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | ||
195/50 R15 82V** | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |||
2.0 20V | 6Jx15 ET49 | 195/55 R15 84V | 2,5 | 2,2 | 2,7 | 2,4 | |
205/50 R15 86V** | 2,5 | 2,2 | 2,7 | 2,4 | |||
1.9 D | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
1.9 TD | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | 185/60 R14 82H | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | ||
1.9 JTD | 5 1/2Jx14 ET37 | 185/60 R14 82H | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | |||||||
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,5 |
** hólánc nem használható
Brava | Felni | Gumi | Előírt nyomás hidegen, bar (melegen: -0,3; téli gumi: +0,2) |
||||
Közepes terhelésnél | Teljes terhelésnél | ||||||
Elöl | Hátul | Elöl | Hátul | ||||
1.2 16V | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | |||||||
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | ||
1.4 12V | 5 1/2Jx14 ET32* | 165/65 R14 78T* | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | ||
1.6 16V | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
185/60 R14 82H | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |||
6Jx14 ET43 | |||||||
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | ||
1.8 16V | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | |||||||
185/60 R14 82H | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |||
1.9 D | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
1.9 TD | 5 1/2Jx14 ET37 | 175/65 R14 82T | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |
185/60 R14 82H | 2,3 | 2,2 | 2,3 | 2,5 | |||
6Jx14 ET43 | |||||||
1.9 JTD | 5 1/2Jx14 ET37 | 185/60 R14 82H | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,5 | |
6Jx14 ET43 | |||||||
6Jx15 ET40 | 185/55 R15 81H | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,5 |
Pótkerék méretek:
Megjegyzés: mankókerékkel a megengedett maximális sebesség 80 km/h!
Normál kerék mérete | Felni | Gumiabroncs | Előírt nyomás, bar |
14” | 4Bx14 ET 43 | 105/70 R14 84M | 4,2 |
135/80 R14 84M* | 2,8 | ||
15” | 4Bx15 ET 35 | 115/70 R15 90M | 4,2 |
(A gyári ajánlásban nem szereplő gumiabroncs-váltóméretek kiszámíthatóak az alábbi program segítségével:
Tire size calculator vagy: magyarul.)
A gumiabroncs és a felni jelöléseinek magyarázata:
Gumiabroncs jelölések:
A gumi oldalfalán a gyártó cég nevén és a mintázat típusának megnevezésén kívül az alábbi számok és jelek olvashatóak:
Pl.: 175/65 R 14 82 T
Ahol:
175: A gumi teljes szélessége (nem csak a futófelületé!) mm-ben.
/65: A gumi oldalfalának átmérője (magassága) a teljes szélességhez viszonyítva, százalékban (kivéve pl. a Michelin PAX defekttűrő rendszerét, aminél ez az adat is mm-ben van megadva). Ennél a példánál ez a szélesség 65%-a, azaz 113,75 mm; ebben benne van a keréktárcsa pereme alatt lévő, azáltal takart rész is. Előfordulhat (régebbi jelölésmód), hogy a szélesség után nem áll /szám: ebben az esetben /80-as szériáról van szó.
R (Radial): Radiális felépítés: a gumi tartószálai radiálisan helyezkednek el. A másik gyártási mód a diagonális (D) felépítés, amellyel ma már általában csak veteránautókon találkozhatunk. A radiális és diagonális gumik vegyes alkalmazása egy autón tilos!
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben, amelyre az abroncs felszerelhető.
82: Hordképesség jelzőszám (terhelhetőségi index, Load Index, LI). Az abroncs terhelhetőségét mutatja meg, adott légnyomás mellett. Minden LI értékhez tartozik egy kg érték:
LI | Terhelhetőség | LI | Terhelhetőség | LI | Terhelhetőség |
60 | 250 kg | 80 | 450 kg | 100 | 800 kg |
61 | 257 kg | 81 | 462 kg | 101 | 825 kg |
62 | 265 kg | 82 | 475 kg | 102 | 850 kg |
63 | 272 kg | 83 | 487 kg | 103 | 875 kg |
64 | 280 kg | 84 | 500 kg | 104 | 900 kg |
65 | 290 kg | 85 | 515 kg | 105 | 925 kg |
66 | 300 kg | 86 | 530 kg | 106 | 950 kg |
67 | 307 kg | 87 | 545 kg | 107 | 975 kg |
68 | 315 kg | 88 | 560 kg | 108 | 1000 kg |
69 | 325 kg | 89 | 580 kg | 109 | 1030 kg |
70 | 335 kg | 90 | 600 kg | 110 | 1060 kg |
71 | 345 kg | 91 | 615 kg | 111 | 1090 kg |
72 | 355 kg | 92 | 630 kg | 112 | 1120 kg |
73 | 365 kg | 93 | 650 kg | 113 | 1150 kg |
74 | 375 kg | 94 | 670 kg | 114 | 1180 kg |
75 | 387 kg | 95 | 690 kg | 115 | 1215 kg |
76 | 400 kg | 96 | 710 kg | 116 | 1250 kg |
77 | 412 kg | 97 | 730 kg | 117 | 1285 kg |
78 | 425 kg | 98 | 750 kg | 118 | 1320 kg |
79 | 437 kg | 99 | 775 kg | 119 | 1360 kg |
T: Az abronccsal elérhető legnagyobb megengedett sebesség jelzőbetűje (sebességindex, Speed Index, SI). Az egyes SI betűkhöz a következő km/h értékek tartoznak:
Jelölés | Max. seb. | Jelölés | Max. seb. |
J | 100 km/h | S | 180 km/h |
K | 110 km/h | T | 190 km/h |
L | 120 km/h | U | 200 km/h |
M | 130 km/h | H | 210 km/h |
N | 140 km/h | V | 240 km/h |
P | 150 km/h | W | 270 km/h |
Q | 160 km/h | Y | 300 km/h |
R | 170 km/h | ZR | >240 km/h |
Egyéb jelzések a gumin:
TL: Tubeless, azaz tömlő nélküli gumi. Az ilyen abroncshoz nem kell, illetve általában nem is szabad belső gumitömlőt használni.
M+S: Mud+Snow, azaz sár és hó. A téli mintázatok jelölése, helyette gyakran használnak egy hópehely alakú szimbólumot is.
TWI: Tread Wear Indicator, kopásjelző. A nemzetközi szabvány szerint a mintázat profiljának minimum 1,6 mm mélynek kell lennie, ennél kopttabb – a kopásjelzőig lekopott – gumit nem szabad használni. Téli guminál 4 mm profilmélység alatt már csak nyáriként használható az abroncs.
DOT: Az abroncs gyártási időpontjára utaló számsor áll utána (a betűszó a Department Of Transportation, az USA Közlekedési Minisztériuma nevének rövidítése). Ez 1999-ig 3 jegyű volt, 2000-től 4 jegyből áll. Az első két jegy a gyártás hetét, az utolsó egy, illetve két jegy az évét jelenti. Pl.: 339: 1999. 33. hete. 4502: 2002. 45. hete.
Rotation: Az ún. forgásirányos (aszimmetrikus) mintázatú abroncsoknál nyíllal jelölik a gumi felszerelésekor betartandó forgásirányt. A nem forgásirányos (szimmetrikus) mintázatú radiálgumikat bármelyik irányban fel lehet tenni, de csak az első szerelés alkalmával. Később (ha a gumi már több ezer km-t futott) a forgásirányon nem szabad változtatni, mert a gumi tartószálai egy idő után a terhelésnek megfelelő irányba állnak be, és ha ez megváltozik, akkor a szálak elszakadhatnak.
Felni jelölések:
Pl.: 5 1/2 J x 14 ET 37
Ahol:
5 1/2: A keréktárcsa szélessége col/inch/hüvelykben.
J: A kerékpánt-perem magasságának és körvonalának jelzőbetűje (B=alacsonyabb peremalak).
x: Egyrészű, mélyágyas keréktárcsa jele.
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben.
ET 37: Besajtolási mélység (Einpresstiefe, Wheel Offset): a felni függőleges felezési síkja és a kerékagyra való felfekvési síkja közötti távolság mm-ben. Ez az adat alapvető fontosságú a futóműgeometria tulajdonságainak megőrzése szempontjából; függ az autó típusától (ezért a gyári felniadatok az irányadók, kiszámítani csak ezek ismeretében lehet), a felni szélességétől és átmérőjétől is. Értéke a sajtolás mélységének a felni középsíkjához viszonyított mértéke alapján lehet pozítív, negatív és nulla is:
(Az, hogy a felni szélességét és ET számát megváltoztatva hogyan változik a kerék helyzete, az itt található programmal kiszámítható. Ez azonban csak tájékoztató adat, mivel a gyárilag előírttól eltérő ET hatása a futómű geometriájára nemcsak a felni szélességétől függ. Tehát ez alapján még nem lehet megmondani, hogy az adott szélességű és ET számú felni jó-e az adott autóra, csak azt, hogy az eredeti mérethez képest mennyivel fog kintebb vagy bentebb állni a kerék a kerékdobban a kerékagyhoz képest.)
Felni és gumi méretszámok összefoglalása (a két rajz nem azonos méretarányú):
© 2006 Öcsy